Veckobrev – vecka 38

Veckans bokstav

Tisdag:

Matematik (halv klass)

Veckans bokstav (halv klass)

Onsdag:

Ipad (halv klass)

Lekar

Idrott (halv klass) Grupp 2. Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

Torsdag:

Tema: Värdegrund (Regler och rutiner, att vara en bra kompis, med mera)

Fredag:

Ipad (halv klass)

Lekar (halv klass)

Blandade aktiviteter (halv klass)

Bornholms lekar

I tisdags var det dags för oss att springa Skoljoggen som startade med en ordentlig uppvärmning och härlig stämning till musik. Vilken fantastisk motionsvecka vi haft, eleverna har varit fantastiska när vi gått/sprungit runt på Årstaliden. Tack till idrottslärare Patrik som höll i aktiviteten.

Denna vecka började vi arbeta med veckan bokstav ”A”. Vi pratade om bokstaven, satte upp på tavlan, barnen kom på ord som innehöll A. Därefter tränade de att skriva bokstaven med versaler /stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på bokstaven, skrev på iPad. Vi sjöng också om Ask från Majas alfabetssånger. Vi tittade på Livet i bokstavslandet.

Vi har haft språkövningar med språkmaterialet Bornholms modell. Vi har övat med rim på olika sätt.

I matte har vi arbetat med ett nytt spännande område; geometri, tvådimensionella former. Syftet är att barnen upptäcker och undersöker mönster och tränar på olika geometriska begrepp samtidigt som barnen får utifrån sin fantasi valfritt skapa/konstruera egna geometriska figurer. Vi har även letat efter befintliga geometriska former inne i klassrummet och även ute på gården.

Denna vecka fortsatte vi arbeta med kompistema. Vi gick igenom om våra gemensamma regler, både inne/ute i skolan. Vi såg ett avsnitt av ”Ugglan och kompisproblemet” som handlade om att skylla på andra.

Vid morgonsamling finns det mycket begrepp att reda ut och lära sig. Vi tränar veckodagar, datum, månad, årstid och årtal. Vi sjunger sånger och tittar på olika filmer för att befästa begreppen.

Tack alla föräldrar för ett positivt föräldramöte. Vad roligt att så många hade möjlighet att närvara på mötet i onsdags.

Information!

Torsdagen den 23/9 är det jourfritids med vikarier från kl. 13.00 p.g.a. (SKUTT) stormöte för personalen. Behov av omsorg under jourfritidstiden måste anmälas.

Möjligheten till kompletteringsfotografering för de som varit frånvarande sker fredagen den 24/9 kl. 14:30-17:00 på Sörgården. Ingen föranmälan krävs utan sker via drop-in.

Information om huvudlöss!

Huvudlössen har valt att göra ett besök på vår klass. På grund av det vill vi att ni föräldrar är uppmärksamma på det och undersöker era barn och luskamma.

Viktiga tider under hösttermin:

V.38 Torsdag den 23/9 SKUTT/stormöte

V. 44 Höstlov

V.47 Onsdag den 24/11 SKUTT/stormöte

Fredag den 22/12 Terminens sista dag – Skolavslutning eleverna.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V. 45 Torsdag den 11/11 APT-möte

V. 49 Torsdag den 9/12 APT-möte

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Douglas och Göran