0A

Veckobrev v. 42

Hej!

På skolan har vi hållbarhet som tema det här läsåret. På bakgården har vi den här veckan pratat om källsortering och återvinning. Vi har grävt ner en planka med plast, papper, kartong och en äppelbit som vi kommer att gräva upp i vår för att se vad som har hänt med allt material.

Denna vecka har vi bland annat jobbat med:

Svenska: Skrivit meningar på iPads och testat stor bokstav, mellanrum och punkt.

Matematik: Uppdelning av tal (talkamrater)

SO: Vi har börjat med temat trafik och pratat om bland annat bevakat och obevakat övergångsställe.

INFORMATION

Jag har delat ut inplastade alfabet till alla barn, den finns i läxmappen så kan det underlätta för barnen när de skriver egna bokstäver i läxboken.

Vi märker att många i klassen kommer sent till skolan. Även om det bara är ett par minuter gör det att det blir rörigare mornar för barnen. Nu har vi testat att ställa upp utanför klassrummet ca. 2 minuter i 8. Hjälp ditt barn att komma i tid! Vid sen ankomst registreras det i skolplattformen. Kommer ditt barn sent behöver du skicka ett mail om det är någon information fritids behöver veta. Innan kl.8 skrivs det upp på listorna i köket. Skicka gärna med barnet en lapp med informationen om det blir svårt att hinna skriva upp hos fritidspersonalen.

Vecka 46 är det barnboksvecka. På fredagen den 18/11 kommer det ske ett boklotteri. Alla barn får en lott som motsvarar ett nummer på en bok. Det kan bli en lyckoträff (alltså att ett barn får en bok hen vill ha), annars får vi hjälpas åt att peppa barnen att ge boken vidare. Fundera redan nu på om du har några böcker du kan tänka dig att ge bort. Fram till och med vecka 45, 11/11, kan du lämna in böcker till någon av oss i personalen.

Protokoll fört på Enhetsråd,  Bakgården åk 1, 13/10 – 22

• presentation:

Närvarande:

Klassbeteckning och namn

1a: Anna Falkman

1b: Martina Frisk, Jonas Hultin Rosenberg, Ellen Demerus

1c: Hanna Söderstedt

Personal: Karin Ljungblom, Malin Wickström

• Vem har möjlighet att gå till Skolrådet kl 18.30?

Denna gång går Anna Falkman, 1A

• Uppföljning av föregående möte.

• Önskemål från föräldrarna på mötet att strukturera tiden så alla frågor hinns med under enhetsrådet. Det är lätt att fastna länge på en fråga vilket tidigare lett till att någon fråga inte hinns med.

• I förväg inkomna frågor och funderingar från klasserna

• Dålig lukt från toaletten 1A

Svar: Det har gjorts en rensning i avloppsledningarna sedan det luktade väldigt illa på fler av toaletterna. Vi har märkt skillnad och att det luktar bättre nu. Vi håller efter detta.

• Ingång vid 1C

Förälder i 1A önskar att kunna gå in genom 1Cs ingång för att underlätta lämning på Norrgården och slippa gå runt.

Svar: Det fungerar bra att gå in genom 1As ingång och gå upp vid trappan vid biblioteket.

Om ditt barn ska hämtas av någon annan någon dag så meddelar ni det i köket på Bakgården. Vi tar gärna emot lappar med informationen.

Borttappade saker på Bakgården lägger vi på ett bord utanför 1Cs klassrum.

Glöms något på idrotten hamnar sakerna i en uppsamling på idrottslärarnas kontor.

En fråga om kalas kan anordnas av familjerna på skolan för att alla elever i en klass ska kunna gå (bli bjudna).

Svar: Tidigare har det varit möjlig med ett krav på att någon av enhetens personal finns i lokalen och sköter check av lokaler, nycklar och låsning efteråt om föräldrar lånar skolans lokaler.

Vi undersöker frågan:

Tillägg efter mötet.

Svar från skolledningen: I dagsläget lånar vi inte ut skolans lokaler externt då vi är kraftigt underbemannade på skolans vaktmästeri. Kan ev. komma att ändras.

• Övriga frågor:

Vi använde resten av tiden till en rundvandring i Bakgårdens lokaler och tittade in i skolbiblioteket. ”

Nästa vecka v.43:

Måndag: 8.00 – 13.25

Blågrupp: Läsläxa kap 7, ingen ny läxa delas ut över lovet (endast valfritt läsbingo).

Tisdag: 8.00 – 13.35

Idrott, ta med ombyte och handduk

Onsdag: 8.00 – 13.35

Rödgrupp: Läsläxa kap 7, ingen ny läxa delas ut över lovet (endast valfritt läsbingo).

Torsdag: 8.00 – 13.45

Idrott, ta med ombyte och handduk

Fredag: 8.00 – 13.15

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

31/10—4/11 (v. 44) HÖSTLOV. Föranmälan krävs

11/11 – sista dagen att lämna in bok till boklotteriet

17/11- APT Fritids stänger kl. 15.45

18/11- Boklotteri

21/11 –  Stormöte för personal. Skolan slutar kl 13.00. Jourfritids

15/12 – APT och enhetsråd kl. 17.30—18.30. Fritids stänger kl. 15.45

22/12 – Skolavslutning

10/1 – Skolstart kl. 8.00. Samling i klassrummet.

Bilder från veckan:

Trevlig helg!