Veckobrev – vecka 19

Onsdag:
Ipad (halv klass)
Lekar (halv klass)
Idrott (halv klass) Grupp 1. Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

Torsdag:
Tema: Astrid Lindgren, Årstaskolans hälsomånad.

Fredag:
Svenska
Blandade aktiviteter (halv klass)

Vi har haft ännu en skön vecka med era fantastiska barn! I svenska arbetade vi med meningar. Barnen skrev i iPad små korta meningar om sig själva och tränade på att använda stor bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken.
Vi har även börjat med berättande med hjälp av bilder. Barnen berättade sagor för varandra med hjälp av bilder. Syfte: barnen ska lära sig hur en saga år uppbyggd med inledning, handling och avslutning. Barnen tittade på Livet i bokstavslandet, säsong 2.

I matematik har vi arbetat med kommutativa lagen. Kommutativa lagen är den räknelag som beskriver att termer i addition kan byta plats utan att summan påverkas. Lektionens innehåll: att förstå additionens kommutativitet, förstärkning av talförståelse. Lektionens mål: att ha kunskaper om kommutativa lagen, att tillämpa kommutativa lagen.

Tema Hälsa. Vi fortsätter att prata om vad som är nyttig respektive onyttig mat i kombination med rörelse. Vi tittade även på olika videos som ”Hopp hopp tv”, ”Hälsa på skolan”, ”Kompis med kroppen – Varför ska man äta frukt och grönsaker”.

Barnen tyckte det var väldigt roligt med dansgrupp.

Under veckan arbetade vi även med:
– Gymnastik
– Bild
– Tema: Astrid Lindgren, Årstaskolans hälsomånad.
– Besök Årstaskolans bibliotek.

Årstafestivalen
Torsdag den 19 maj är det återigen dags för Årstafestivalen. Den håller på mellan kl. 16.00-19.00. det är obligatorisk närvaro för alla elever. Och alla föräldrar, släktingar, kompisar är välkomna hit.

Skolavslutningen
Skolavslutning fredag den 10/6 barnen ska vara på skolan kl. 08.15 och slutar kl.11.30 Därefter är fritids hela dagen. Vi startar som vanligt och håller på fram till lunch. Föräldrar är välkomna att vara med.

Viktiga tider under vårterminen 2022:
Vecka 20 torsdag den 19/5 Årstafestivalen.
Vecka 21 tisdag den 24/5 är iPad-visning: Föräldrar är välkomna till barnens iPad-visning.
Vecka 21 Lovdag den 27/5
Vecka 22 tisdag den 31/5 Friidrottsdag, matsäck från skolan, men barnen tar låda, bestick och vattenflaska hemifrån.
Vecka 22 onsdag den 1/6 Heldagsutflykt med klassen, matsäck från skolan, men barnen tar låda, bestick och vattenflaska hemifrån.
Vecka 23 onsdag den 8/6 Heldagsutflykt med hela Tegelbo med egen matsäck hemifrån.
Vecka 23 Skolavslutning den 10/6

Önskar alla en trevlig helg!
Carol, Marianna, Douglas, Antonio och Jocke