Veckobrev – vecka 20

Onsdag:
Ipad (halv klass)
Lekar (halv klass)
Idrott (halv klass) Grupp 2. Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.
Torsdag:
Tema: Astrid Lindgren, Årstaskolans hälsomånad.
Årstafestivalen
Fredag:
Blandade aktiviteter (halv klass)

Ännu en härlig lärorik vecka har gått med glada barn och massa roliga lekar på fritidshemmens dag.

I svenska fick barnen uppgift att skriva en saga på iPad. Syfte: barnen ska lära sig hur en saga är uppbyggd med inledning, handling och avslutning. De ska skriva en saga där samtliga delar finns med, samt skapa bilder till texten. Sagorna skrevs parvis. Barnen tittade på Livet i bokstavslandet, säsong 2.

I matematik arbetade vi med ”Helhet och delar”. Syfte: Barnen ska få förståelse för del av helhet. De ska förstå halv, tredjedel och fjärdedel och att de fyra fjärdedelarna och en hel är lika mycket. Vi arbetade även med subtraktionspar. Lektionens innehåll: att bilda subtraktionspar (till exempel 6–2 =4 och 6–4 =2). Lektionens mål: att använda subtraktionspar för att utföra beräkningar med naturliga tal vid huvudräkning.

Tema Hälsa. Vi fortsätter att prata om vad som är nyttig respektive onyttig mat i kombination med rörelse. Vi tittade även på olika videos som ”Hopp hopp tv”, ”Hälsa på skolan”, ”Kompis med kroppen – Varför ska man äta frukt och grönsaker”.

Under veckan arbetade vi även med:
– Gymnastik
– Bild
– Tema: Astrid Lindgren, Årstaskolans hälsomånad.
– Sånger

Information
Johanna Wictorin kommer att vara klasslärare i årskurs 1A och Christian Chatfield fritidspedagog. Barnen kommer få besök av sin blivande klasslärare innan vi går på sommarlov.

Årstafestivalen
Torsdag den 19/5 är det återigen dags för Årstafestivalen. Den håller på mellan kl. 16.00-19.00. Det är obligatorisk närvaro för alla elever dock till 18:00 för förskoleklass. Man får chans att prova på olika aktiviteter runt om på skolgården, se uppträdanden på scenen och köpa fika eller korv. Passa på att delta i evenemangets alla festligheter, och alla föräldrar, släktingar, kompisar är välkomna.
Det är viktigt att ni kommer och prickar av ert barn på närvarolistorna som finns vid respektive enhets aktivitetsstationer på skolgården.

Välkomna!

Skolavslutningen
Fredag den 10/6 startar vi som vanligt kl. 08.15 och håller på fram till lunch då tänker vi ha en avslutning i klassrummet, där vi delar ut terminsintyg, mm.
Vi ser fram emot att hela skolan ska ha en gemensam skolavslutning. Vi går tillsammans ut på gården för att gemensamt avsluta läsåret med övriga skolan kl.09.00. Rektorn håller tal bland annat. Vill ni föräldrar närvara och har möjlighet så är ni välkomna att vara med i klassrummet. Vill ni även vara med på skolgården kommer ni att stå utanför de markerade gränserna för klasserna. Ni kommer alltså inte kunna stå tillsammans med ert barn där. Därefter kommer vi tillbaka till klassrummet och barnen sjunger några sånger, mm.
Efteråt är det fritids hela dagen.

Enhetsråd torsdagen 5/5

– Representanter från alla klasser är här.

– Två representanter går upp till skolrådet.

– Önskemål angående fler pärla aktiviteter.

– Möjligheter till att ha aktiviteter ute (papper, penslar, pärlor). Denna fråga kommer diskuteras vidare bland oss pedagoger och vi tar denna fråga vidare på sommarfritids. Picknickfiltar för eleverna att sitta på.

– Mer information kommer komma ut angående hur det kommer ser ut i ettan.

– Vårdnadshavarna diskuterar möjlighet till att träffas utanför skolan.

– Nästa steg att återkoppla från förgående skolråd, angående incheckning/utcheckning för fritidspedagoger att kunna hantera via skolplattformen. Vårdnadshavare känner även behov av att kunna lämna meddelande angående deras barn om det inte kommer fram på telefonen. De tider som man oftast når fram på telefonen är (14–17).

Viktiga tider under vårterminen 2022:
Vecka 20 torsdag den 19/5 Årstafestivalen.
Vecka 21 tisdag den 24/5 är iPad-visning: Föräldrar är välkomna till barnens iPad-visning.
Vecka 21 Lovdag den 27/5
Vecka 22 tisdag den 31/5 Friidrottsdag, matsäck från skolan, men barnen tar låda, bestick och vattenflaska hemifrån. Bekväma kläder och gymnastikskor rekommenderas.
Vecka 22 onsdag den 1/6 Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen, matsäck från skolan, men barnen tar låda, bestick och vattenflaska hemifrån.
Vecka 23 onsdag den 8/6 Heldagsutflykt med hela Tegelbo med egen matsäck hemifrån.
Vecka 23 Skolavslutning den 10/6

Önskar alla en trevlig helg!
Carol, Marianna, Douglas, Antonio och Jocke