Veckobrev – vecka 22

Måndag:
Matematik (halv klass)

Tisdag:
Friidrottsdag vi ska till Kärrtorps IP. Alla barn har med sig en tom matlåda, bestick och vattenflaska i en ryggsäck hemifrån. Matsäck från skolan, vi fyller på med köttbullar och pasta i den tomma matlådan. Bekväma kläder och gymnastikskor rekommenderas. Vi är tillbaka på skolan innan mellanmål.

Onsdag:
Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen. Alla barn har med sig en tom matlåda, bestick och vattenflaska i en ryggsäck hemifrån. Matsäck från skolan, Denna dag fyller vi på med pannkakor i den tomma matlådan. Vi är tillbaka på skolan innan mellanmål.

Torsdag:
iPad (halv klass)
Matematik (halv klass)

Fredag:
Svenska

Det har varit en kort vecka men vi har gjort många roliga saker under veckan och lärt oss jättemycket. Maj månad springer ifrån oss, vi har inte många skoldagar kvar här i förskoleklassen.

I matematik arbetade vi med ”Subtrahera och kontrollera”. Lektionens innehåll: Sambandet mellan addition och subtraktion, subtraktion kan kontrolleras med hjälp av addition. Lektionens mål: att uttrycka kunskaper om sambanden mellan de olika räknesätten addition och subtraktion.

Under veckan arbetade vi även med:
– Gymnastik
– Bild
– Tema: Astrid Lindgren
– Sånger
– Dans

Information
Vecka 23 tisdag den 7/6 är iPad-visning: Föräldrar är välkomna till barnens iPad-visning. Vi sitter inne i klassrummet, dropp -in mellan kl. 15.00–17.00.

Spring mask
Jag vill informera om att vi har haft ett fall av springmask i klassen. Då detta är mycket smittsamt ber vi er vara uppmärksamma på om era barn har drabbats. Så håll gärna lite koll.
Ni kan ta hem idrottskläderna då vi inte kommer ha idrott med ombyte mer.

Johanna Wictorin kommer att vara klasslärare i årskurs 1A och Christian Chatfield fritidspedagog. Barnen kommer få besök av sin blivande klasslärare innan vi går på sommarlov.
.
Skolavslutningen
Fredag den 10/6 startar vi som vanligt kl. 08.15 då tänker vi ha en avslutning i klassrummet, där vi delar ut terminsintyg, mm.
Vi ser fram emot att hela skolan ska ha en gemensam skolavslutning. Vi går tillsammans ut på gården för att gemensamt avsluta läsåret med övriga skolan kl.09.00. Rektorn håller tal bland annat.
Vill ni föräldrar närvara och har möjlighet så är ni välkomna att vara med i klassrummet. Vill ni även vara med på skolgården kommer ni att stå utanför de markerade gränserna för klasserna. Ni kommer alltså inte kunna stå tillsammans med ert barn där. Därefter kommer vi tillbaka till klassrummet och barnen sjunger några sånger, mm.
Vi håller på fram till lunch efteråt är det fritids hela dagen.

Viktiga tider under vårterminen 2022:
Vecka 22 tisdag den 31/5 Alla barn har med sig en tom matlåda, bestick och vattenflaska i en ryggsäck hemifrån. Matsäck från skolan, vi fyller på med köttbullar och pasta i den tomma matlådan. Bekväma kläder och gymnastikskor rekommenderas.
Vecka 22 onsdag den 1/6 Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen. Alla barn har med sig en tom matlåda, bestick och vattenflaska i en ryggsäck hemifrån. Matsäck från skolan, Denna dag fyller vi på med pannkakor i den tomma matlådan.
Vecka 23 onsdag den 8/6 Heldagsutflykt med hela Tegelbo med egen matsäck hemifrån.
Vecka 23 torsdag den 9/6 Johanna Wictorin blivande lärare i åk 1A besöker klassen.
Vecka 23 Skolavslutning den 10/6.

Önskar alla en trevlig helg!
Carol, Marianna, Douglas, Antonio och Jocke