Veckobrev – vecka 23

Tisdag:
Matematik (halv klass)

Onsdag:
Heldagsutflykt med hela Tegelbo med egen matsäck hemifrån. Alla barn har med sig en matlåda, bestick och vattenflaska i en ryggsäck hemifrån. Vi är tillbaka på skolan innan mellanmål.

Torsdag:
Svenska
Städa

Fredag:
Skolavslutning

Tänk, nu är det inte långt kvar till skolavslutning. Här kommer läsårets sista veckobrev. Vi kan se tillbaka på två fantastiska terminer tillsammans med era barn. Vi är jätteglada att vi fick möjlighet att arbeta med så fina barn. Era barn har gjort ett fantastiskt arbete under detta läsår.

I svenska arbetade vi med att öva på att fylla i streckade bokstäver för att sedan skriva egna ord och meningar, de skrev även bokstav som saknades i varje ord.

I matematik arbetade vi med ”Addition med tre termer”. Lektionens innehåll: addition med tre termer. Lektionens mål: att använda addition för att utföra beräkningar med tre termer vid huvudräkning.

Vi arbetade även i matematik med ”Subtraktion med tre termer”. Lektionens innehåll: subtraktion med 3 termer. Lektionens mål: Att använda subtraktion för att utföra beräkningar med tre termer vid huvudräkning.

I tisdags hade vi Friidrottsdag på Kärrtorp IP. Vi fick en regnig men ändå en härlig dag och alla barn hade rolig och var så duktiga på att prova på de fyra olika grenarna. Vi började med häcklöpning, fortsatte med kast av spjutboll och sedan 60m, och avrundade efter lunch med ett längdhopp.

Utflykten till Tekniska museet blev lyckad, med mycket intressanta upplevelser. Vi fick bland annat laborera med våra sinnen och kreativt utforska våra sinnesförmågor. Alla barn var aktiva och det var ett härligt nöjt, men trött gäng, som återvände hem.

Under veckan arbetade vi även med:
– Bild
– Tema: Astrid Lindgren
– Sånger
– Dans

Information
Vecka 23 tisdag den 7/6 är iPad-visning: Föräldrar är välkomna till barnens iPad-visning. Vi sitter inne i klassrummet, dropp -in mellan kl. 15.00–17.00.

Vecka 23 torsdag den 9/6 kl. 12.30 kommer Johanna Wictorin blivande lärare i åk 1A och Christian Chatfield fritidspedagog på besök till klassen.

Idag fick vi besök av skolsköterska Therese Haraldsson, hon önskade oss en trevlig sommar samt gav viktig information om barns rättigheter och vuxnas skyldigheter. Alla barn fick med sig ett BRIS-kort hem.

Skolavslutningen

Fredag den 10/6 startar vi som vanligt kl. 08.15 då tänker vi ha en avslutning i klassrummet, där vi delar ut terminsintyg, mm.
Vi ser fram emot att hela skolan ska ha en gemensam skolavslutning. Vi går tillsammans ut på gården för att gemensamt avsluta läsåret med övriga skolan kl.09.00. Rektorn håller tal bland annat.
Vill ni föräldrar närvara och har möjlighet så är ni välkomna att vara med i klassrummet. Vill ni även vara med på skolgården kommer ni att stå utanför de markerade gränserna för klasserna. Ni kommer alltså inte kunna stå tillsammans med ert barn där. Därefter kommer vi tillbaka till klassrummet och barnen sjunger några sånger, mm.
Vi håller på fram till lunch efteråt är det fritids hela dagen.

Övrigt:
Nu kan ni hjälpa oss att städa ur barnens hyllor i hallen. Viktigt att alla tömmer sin plats i hallen, senast torsdag den 9/6.och endast lämnar en kasse med extrakläder om man kommer att vara på fritids. Barnen som ska vara på sommarfritids kommer att ha sina saker i sin ryggsäck (badkläder, handduk, solkräm, vattenflaska och extrakläder).
Vi vill att barnen tar med sig en tom kasse till skolan på tisdag.

Viktiga tider under vårterminen 2022:
Vecka 23 onsdag den 8/6 Heldagsutflykt med hela Tegelbo med egen matsäck hemifrån.
Vecka 23 torsdag den 9/6 Johanna Wictorin blivande lärare i åk 1A besöker klassen.
Vecka 23 Skolavslutning den 10/6.

Ett stort tack till alla fina barn och alla trevliga föräldrar. Tack för det här läsåret. Vi vill önska er en skön och härlig sommar.

Önskar alla en trevlig helg!
Carol, Marianna, Douglas, Antonio och Jocke