Veckobrev – vecka 3

Onsdag:

Ipad (halv klass)

Lekar (halv klass)

Idrott (halv klass) Grupp 1. Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

Torsdag:

Tema: Vatten

Bornholms lekar

Fredag:

Veckas bokstav

Lekar (halv klass)

Blandade aktiviteter (halv klass)

En ny spännande termin har startat och vi har nu haft vår första skolvecka tillsammans. Vilken fantastisk start på den här terminen!

Vad kul det var att träffa alla igen efter ledigheten. Vilka härliga barn ni har och vi märkte att eleverna tyckte att det var kul att se varandra. De hade så mycket att berätta för varandra.

Vi har nu fått ett nytt år och har pratat om vilka traditioner som finns kring nyårsfirande.

Vi inledde veckan med att uppmärksamma det nya året och månaden på olika sätt. Under vår första samling var det många som ville berätta och dela med sig om olika händelser från sin ledighet. Bland annat så berättades det om nyårsafton och om de fyrverkerier som barnen sett.

För att knyta an till det så har vi målat fyrverkerier med hjälp av toalettrullar och vattenfärg. Alla fantastiska konstverk sitter nu uppe att beskåda på en av väggarna.

Torsdag den 13/1 har vi haft Julgransplundring. Vi har dansat ut julen med hjälp av traditionella sånglekar.

Trulle och Maja kom på besök till klassen med bokstaven H. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll H. Därefter tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på H. I iPad tränade barnen att skriva meningar och faktatexter om hundar. Vi sjöng också om växten humle från Majas alfabetssånger och tittade på Livet i bokstavslandet.

I matematik arbetade vi med ordningstal. Barnen ska förstå att ett ordningstal är av de räknade sakerna, till ex. den fjärde plankan, till skillnad från räkneord som visar på hela antalet. Syfte: förstå och öva på ordningstalen, viktiga begrepp 1:a, 2:a, 3:e…10:e samt först, sist, före, efter. Vi tittade även på videor om ordningstal, sjöng ”På tal om ordning” Gåspennan.

Under veckan arbetade vi även med:

– Träna månader, datum på födelsedagar.

– Gymnastik

– Sång:  ”På tal om ordning”, ”Månadsvisa”.

Hej allesammans!

Äntligen är det dags för vårterminen att dra i gång vilket vi ser fram emot! Samtidigt vill vi uppmärksamma er på att det fortfarande är samma restriktioner som gäller dvs inga vårdnadshavare får vistas i lokalerna (hallarna), vi kommer fortsätta hålla klasserna uppdelade i den mån det går fram till kl.16.20 samt bedriva fritidsundervisningen ute (så kläder efter väder). Det är även vid stor vikt att hålla era barn hemma vid minsta lilla symtom och testa er. Vi hoppas på detta sätt undvika eventuell smittspridning vid uppstart.

Här kommer en vanlig påminnelse om att måndag den 24/1 är både skolan och fritids stängt pga. studiedag. Den finns således inget jourfritids att anmäla sig till!

Allt gott, personalen på Tegelbo! ☀️🌈🙏🏼

En elev i klassen har slutat på grund av flytt. Vi önskar honom lycka till.

Viktiga tider under vårterminen 2022:

Vecka 4 måndag den 24/1 studiedag

Vecka 7 tisdag den 15/2 jourfritids från kl. 13.00 på grund av SKUTT/Stormöte

Vecka 9 Sportlov den 28/2–4/3

Vecka 11 onsdag den 16/3 jourfritids från kl. 13.00 på grund av SKUTT/Stormöte

Vecka 15 Påsklov den 11/4–14/4

Vecka 16 torsdag den 21/4 jourfritids från kl. 13.00 på grund av SKUTT/Stormöte

Vecka 21 Lovdag den 27/5

Vecka 23 Skolavslutning den 10/6

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

Vecka 4 torsdag den 27/1 stänger fritids för APT- möte kl. 15.45

Vecka 8 torsdag den 24/2 stänger fritids för APT-möte kl. 15.45

Vecka 13 torsdag den 31/3 stänger fritids för APT-möte kl. 15.45

Vecka 18 torsdag den 5/5 stänger fritids för APT-möte kl. 15.45

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Douglas, Antonio och Jocke