Veckobrev vecka 36

Veckans bokstav

Tisdag:

Matematik (halv klass)

Veckans bokstav (halv klass)

Onsdag:

Ipad (halv klass)

Lekar

Idrott (halv klass) Grupp 1. Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

Torsdag:

Tema: Värdegrund (Regler och rutiner, att vara en bra kompis, med mera)

Fredag:

Ipad (halv klass)

Lekar (halv klass)

Blandade aktiviteter (halv klass)

Bornholms lekar

Tack för ännu en fin och lärorik vecka. Vi fortsatte arbeta med gruppstärkande övningar för att få ihop gruppen och känna oss trygga. Vi arbetade även med regler och rutiner då pratade vi om gemensamma regler för alla barn, både inne/ute i skolan. Vi såg ett avsnitt av ”Ugglan och kompisproblemet” som handlade om att säga ifrån.

Denna vecka började vi arbeta med veckans bokstav ”M”. Vi pratade om bokstaven, satte upp på tavlan, barnen kom på ord som innehöll M, de färglade bokstaven som sitter på vägen. De tränade bokstaven på häftet och skrev på iPad. Vi sjöng också om ”Midsommarblomster från Majas alfabetssånger.

Vi spelade rim memo där paren skulle rimma med varandra och tittade också på Livet i Bokstavslandet.

På onsdag nästa vecka blir gymnastik för grupp 1.

I matematik arbetade vi med talet 2. Barnen lär sig forma siffran och förstå dess värde och fokusera på addition. Lektionens innehåll: Siffran 2, att känna igen antal, räkneord och siffra, uppdelning av talet 2. Lektionens mål: Att använda ord som har med antal att göra och att placera naturliga tal på tal-linje. Vi tittade även på Livet i mattelandet.

Information!

– Det är önskvärt att alla elever har regnkläder här i skolan.

– Föräldramöte ute på Tegelbos bakgård onsdag den 15/9 kl. 16.30-17.30.

Kartläggning i förskoleklass

Under höstterminen kommer vi att genomföra Skolverkets obligatoriska material för alla 6-åringar, ”Hitta språket” och ”Hitta matematiken” för att kartlägga elevernas kunskaper i svenska och matematik. Övningar kommer vi att väva in i den ordinarie undervisningen under de kommande veckorna.

Viktiga tider under hösttermin:

V.37 Skoljoggen kommer att ske på idrottens lektionstid. Helklass. Grupp 2 lektion flyttas till vecka 38.

V.38 Torsdag den 23/9 SKUTT/stormöte

Möjligheten till kompletteringsfotografering för de som varit frånvarande sker fredagen den 24/9 kl. 14:30-17:00 på Sörgården. Ingen föranmälan krävs utan sker via drop-in.

V. 44 Höstlov

V.47 Onsdag den 24/11 SKUTT/stormöte

Fredag den 22/12 Terminens sista dag – Skolavslutning eleverna.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V.36 Torsdag den 9/9 APT-möte

V. 45 Torsdag den 11/11 APT-möte

V. 49 Torsdag den 9/12 APT-möte

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Douglas och Göran