Veckobrev – vecka 37

Veckans bokstav

Tisdag:

Matematik (halv klass)

Veckans bokstav (halv klass)

Onsdag:

Ipad (halv klass)

Lekar

Inget ombyte behövs bara bekväma kläder och bra skor att springa/gå i, vattenflaska.

Torsdag:

Tema: Värdegrund (Regler och rutiner, att vara en bra kompis, med mera)

Fredag:

Ipad (halv klass)

Lekar (halv klass)

Blandade aktiviteter (halv klass)

Bornholms lekar

Veckan har gått fort, men det gör den ju när man jobbar hårt och har roligt. Denna vecka började vi arbeta med veckan bokstav ”S”. Vi pratade om bokstaven, satte upp på tavlan, barnen kom på ord som innehöll S, de färglade bokstaven som sitter på vägen. De tränade bokstaven på häftet och skrev på iPad. Vi sjöng också om Smörblomma från Majas alfabetssånger.

Vi har även jobbat med språkmaterialet Bornholms modell, där vi skulle, lyssna och benämna olika sorters ljud, lyssna sista ljudet med övningar utifrån Bornholms modell och tittade också på Livet i Bokstavslandet.

I matematik arbetade vi med mönster. Syftet är att barnen ska kunna uppfatta och fortsätta på upprepade mönster samt kunna bygga, lägga och måla egna mönster. Att kunna se mönster hjälper barnet att se mönster inom talområden. Vi läst boken ”Rutan och Randan, mönster”

Vi fortsätter arbeta med kompistema. Vi diskuterar med barnen om hur de vill att en kompis ska vara. Vi har även arbetat med vår kompis tavla med alla bra saker som barnen kom på om hur man är en bra kompis och lyssnat på berättelsen om Pricken. Vi gick igenom om våra gemensamma regler, både inne/ute i skolan. Vi såg ett avsnitt av ”Ugglan och kompisproblemet” som handlade om att vara utanför.

Information!

– Föräldramöte ute på Tegelbos bakgård onsdag den 15/9 kl. 16.30-17.30.

Kartläggning i förskoleklass

Under höstterminen kommer vi att genomföra Skolverkets obligatoriska material för alla 6-åringar, ”Hitta språket” och ”Hitta matematiken” för att kartlägga elevernas kunskaper i svenska och matematik. Övningar kommer vi att väva in i den ordinarie undervisningen under de kommande veckorna.

Viktiga tider under hösttermin:

V.37 Skoljoggen kommer att ske på idrottens lektionstid. Helklass. Grupp 2 lektion flyttas till vecka 38.

V.38 Torsdag den 23/9 SKUTT/stormöte

Möjligheten till kompletteringsfotografering för de som varit frånvarande sker fredagen den 24/9 kl. 14:30-17:00 på Sörgården. Ingen föranmälan krävs utan sker via drop-in.

V. 44 Höstlov

V.47 Onsdag den 24/11 SKUTT/stormöte

Fredag den 22/12 Terminens sista dag – Skolavslutning eleverna.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V. 45 Torsdag den 11/11 APT-möte

V. 49 Torsdag den 9/12 APT-möte

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Douglas och Göran