Veckobrev- vecka 4

Onsdag:

Ipad (halv klass)

Lekar (halv klass)

Idrott (halv klass) Grupp 2. Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

Torsdag:

Tema: Vatten

Bornholms lekar

Fredag:

Veckas bokstav

Lekar (halv klass)

Blandade aktiviteter (halv klass)

Vi har haft ännu en skön vecka med era fantastiska barn. Trulle och Maja kom på besök till klassen med bokstaven Ä. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll Ä. Därefter tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på Ä. I iPad tränade barnen att skriva meningar och faktatexter om äpple. Vi sjöng också om äpple från Majas alfabetssånger och tittade på Livet i bokstavslandet.

I matematik arbetade vi med addition. Lektionens innehåll: att skriva och räkna addition. Lektionens mål: att använda fungerande metoder för att utföra beräkningar med naturliga tal vid addition, att skriva ett matematiskt uttryck till en räknehändelse.

Även arbetade vi med är lika med. Lektionens innehåll: att jämföra talen 0 till 10, att skriva likhetstecknet och att förstå tecknets innebörd. Lektionens mål: att använda begreppen likhetstecken och är lika med, att förstå likhetstecknets betydelse, att visa och använda kunskaper om likhetstecknet och dess betydelse. Samt vi tittade på video matematik-gänget, plus samlar frukter och bär, konstapel lika med rycker ut.

Vattentema

Vi kommer att ha tema ”Vatten” i några veckor framåt där syftet är att barnen ska få möjlighet att utveckla medvetenhet om den egna vattenförbrukningen samt relationen med vattnet i vardagen: Vatten i skolan, hemma, i sjöar som Mälaren och vattendrag i Östersjön. Meningen med detta är att eleven ska bli ”vattenvän”, dvs bli miljömedveten. Vi kommer att göra olika vatten experimentet, läsa ”Droppe, En Vattensaga”, titta på filmer, sjunga, mm.

Under veckan arbetade vi även med:

– Träna månader, datum på födelsedagar.

– Gymnastik

– Sång:  ”På tal om ordning”, ”Månadsvisa”, ”Vatten H2O”

Hej! 😊

Här kommer en vänlig påminnelse om att måndag den 24/1 är både skolan och fritids stängt pga. studiedag. Det finns således inget jourfritids att anmäla sig till!

Allt gott!

Pedagogerna på Tegelbo! ☀️🌈🤗

Vi har fått uppgifter om att det är barn hemma med vattkoppor.

Vi påminner om att ta med extra kläder eftersom det är lätt att man blir blöt och kall, så är det extra viktigt att det alltid finns extrakläder i lådan så att barnen kan vara ute på rasterna utan att frysa eller bli blöta.

Vi hälsar Antonio och Jocke välkomna till vår klass. De ersätter Göran som har gått i pension dock kommer Göran att ha snickeri tre gånger i vecka tisdag, onsdag och torsdag med de tre förskoleklasser hela vår termin.

Hej allesammans!

Äntligen är det dags för vårterminen att dra i gång vilket vi ser fram emot! Samtidigt vill vi uppmärksamma er på att det fortfarande är samma restriktioner som gäller dvs inga vårdnadshavare får vistas i lokalerna (hallarna), vi kommer fortsätta hålla klasserna uppdelade i den mån det går fram till kl.16.20 samt bedriva fritidsundervisningen ute (så kläder efter väder). Det är även vid stor vikt att hålla era barn hemma vid minsta lilla symtom och testa er. Vi hoppas på detta sätt undvika eventuell smittspridning vid uppstart.

Allt gott, personalen på Tegelbo! ☀️🌈🙏🏼

Viktiga tider under vårterminen 2022:

Vecka 4 måndag den 24/1 studiedag

Vecka 7 tisdag den 15/2 jourfritids från kl. 13.00 på grund av SKUTT/Stormöte

Vecka 9 Sportlov den 28/2–4/3

Vecka 11 onsdag den 16/3 jourfritids från kl. 13.00 på grund av SKUTT/Stormöte

Vecka 15 Påsklov den 11/4–14/4

Vecka 16 torsdag den 21/4 jourfritids från kl. 13.00 på grund av SKUTT/Stormöte

Vecka 21 Lovdag den 27/5

Vecka 23 Skolavslutning den 10/6

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

Vecka 4 torsdag den 27/1 stänger fritids för APT- möte kl. 15.45

Vecka 8 torsdag den 24/2 stänger fritids för APT-möte kl. 15.45

Vecka 13 torsdag den 31/3 stänger fritids för APT-möte kl. 15.45

Vecka 18 torsdag den 5/5 stänger fritids för APT-möte kl. 15.45

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Douglas, Antonio och Jocke