Information om händelse på onsdagen

Under onsdagen kom en för oss okänd kvinna till skolgården på vår skola vid Hjälmarsvägen.

Hon avvisades av personalen men det är troligt att elever i olika åldrar som befann sig på skolgården blev både överraskade och skrämda av hennes beteende.

Eftersom det var svårt för oss att föra samtal med henne tillkallades också polis som kom efter det att hon lämnat skolgården. De pratade med en del av eleverna för att bilda sig en uppfattning om vad som hänt.

Eftersom det här hände mot slutet av dagen hade vi svårt att samla elever för att berätta vad som faktiskt hänt. Det kan ha gjort att olika tolkningar uppstått och spridits bland eleverna, vilket inte är konstigt. Vi kan dock inte se att den här personen hade en specifik avsikt med att komma hit till skolan. Det var som sagt svårt att föra ett sammanhängande samtal med henne.

Kvinnans beteende i kombination med att polisen kom till skolan skapade en naturlig oro.

Jag som rektor är tacksam över personalens snabba och resoluta agerande, det är viktigt att vi agerar om obehöriga personer söker sig till skolan.

Kalle Enström

Årstaskolan