Om biblioteket

Hej!

Jag heter Memme och det är jag som möter ditt barn i biblioteket på Årstaskolan. Jag är utbildad bibliotekarie och har jobbat på skolbibliotek i över 10 år. Jag jobbar utifrån en biblioteksplan som ni hittar här 009_biblioteksplan.pdf

Jag tar emot eleverna i biblioteket så de kan låna böcker och lär sig att hitta mellan hyllorna. Jag boktipsar för att få igång deras läslust och jag hjälper elever med läshinder att få tillgång till lyssnaböcker via Legimus.

Jag  undervisar även i informationssökning, källkritik och annat som faller under paraplybegreppet medie- och informationskunnighet. Vill du veta mer kan du kika på MIKportalen där jag samlar mina lektioner.

Utöver biblioteket är jag en del av trygghetsgruppen och SAM – skolans grupp för elever som vill prata om normer, hbtq+ och identitet.

När är biblioteket öppet?

Årsta torgs bibliotek är bemannat alla dagar i veckan, Årstavikens bibliotek är bemannat vid behov. Jag rör mig mellan torget och viken för lektioner och projekt. Jag finns alltid tillgänglig för eleverna via mail och teams och lokalerna är utrustade så att de ska kunna använda biblioteket även när jag inte är på plats.

Vilka regler har biblioteket?

I årskurs 0 lånar eleverna på ett gemensamt lånekort och delar på böckerna i klassrummet. I årskurs 1 börjar eleverna låna på egna lånekort. När eleverna börjar låna i biblioteket avger de bibliotekslöfte– att de lovar att hålla bibliotekets regler. Reglerna är desamma genom hela skolgången, i korthet: ta ansvar för bibliotekets böcker och var lugn och respektfull i bibliotekets lokaler.

Vad händer om en bok försvinner?

I årskurs 0-3 ska eleverna öva på bibliotek. När man övar är det värsta som händer att jag är tjatig att de ska leta ordentligt. Från årskurs 4 förväntas de kunna ta mer eget ansvar för böcker som kommer bort. Det är viktigt att eleverna vet att jag aldrig blir arg om en bok kommit bort utan vi jobbar tillsammans för att lösa det på bästa sätt. I princip alla böcker kommer tillbaka efter lite letande. “Jag har aldrig lånat den boken” är den mest förekommande meningen i bibliotek, även när eleven håller i boken i fråga. Jag blir glad om alla vi vuxna kring eleverna hjälper dem att leta och öva på ansvaret att hålla koll på sina böcker.

Kan vårdnadshavare besöka biblioteket?

Det är skolans elever och personal som kan låna böcker i skolans bibliotek men du får mer än gärna höra av dig med frågor kring ditt barns läslust, lästips och läshjälpmedel. Du når mig på memme.chatfield@edu.stockholm.se