Veckobrev – vecka 10

Utevistelse

Matematik (halv klass)

Tisdag:

Vattenmannen och Speed kommer till Tegelbo, Årstaskolan.

Tema: Vatten

Bild (halv klass)

Onsdag:

iPad (halv klass)

Rörelse (halv klass)

Torsdag:

iPad (halv klass)

Fredag:

Lekar (halv klass)

Ännu en rolig och givande vecka med era barn har gått. Tiden rullar på och det är dags för sportlov nästa vecka. Denna vecka kom Trulle, Trulsa och Maja på besök till klassen med bokstaven G. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll G. Sedan tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på G. Vi sjöng också om ”Gräslök” från Majas alfabetssånger, tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

Onsdag och torsdag hade barnen mysiga dagar tillsammans med sina gosedjur. Barnen presenterade sina mjuka vänner för varandra under iPadlektionen, barnen fick berätta och skriva om sina gosedjur och därefter rita av dem.

I matematik arbetade vi med ”tio kompisar”. Syftet med övningen är att barnen ska automatisera tiokamraterna. När barn kan 10-kamraterna utantill kan de avlasta sitt arbetsminne vid huvudräkning och använda energin till andra matematiska tankar. Vi sjöng tio kompisar och tittade på Livet i mattelandet.

Det är viktigt att ni arbetar med tiokompisar även hemma så att barnen ska kunna bemästra alla Tiokompisar. Detta kommer att hjälpa barnen mycket när de möter svårare tal senare i matematik.

I tisdags fick vi besök av tv-kändisar Vattenmannen och Speed. De spelade, sjöng och dansade med barnen och pratade om vatten. De vill förmedla budskapet att vi måste vara rädda om vattnet. Barnen tyckte att det var rolig med showen.

Under veckan arbetade vi även med:

– Rörelse

– Tema: Vatten

– Sång: ”Vatten H2O från Vattenmannen och Speed”, ”Tio kompisar” Gåspennan.

Utvecklingssamtal

Utvecklingssamtal kommer att ske efter sportlovet. I samtalet närvarar både barn, målsman och jag. Samtalen sker fysisk eller via Teams, ert barn sitter med mig här i skolan.  Varje samtal tar ca 30 minuter. Barnet får chans att berätta om vad han/hon kan och lärt sig och annat som känns viktigt. Efter ca halva tiden får barnet ledig och vi vuxna pratar lite en egen stund ytterligare.

Ni får förslag på tider, som jag hoppas ska passa. Boknings scheman finns i klassen.

Jag ser fram emot trevliga samtal!

Eftersom vi haft återkommande fall av löss här på Tegelbo, så önskar vi att alla, luskammar alla familjemedlemmar i en veckas tid varje dag.

Tack på förhand!

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.9 Sportlov 27–28/2 och 1–3/3.

V.11 onsdag den 15/3 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.15 Påsklov 11–14/4.

V.18 tisdag den 2/5 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V. 21 den 25/5 Årstafestivalen

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

1. 10 torsdag den 9/3 är det dags för läsårets första Enhetsråd och Skolråd. Enhetsrådet är kl.17.30–18.15 och Skolrådet är 18.30–19.30.

V.16 torsdag den 20/4

V.19 torsdag den 11/5 är det dags för läsårets andra Enhetsråd och Skolråd. Enhetsrådet är kl.17.30–18.15 och Skolrådet är 18.30–19.30.

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna och Ulf