Veckobrev – vecka 12

Fredag:

Besök Flourtanten

Lekar (halv klass)

Vilken fantastisk vecka vi har haft! Denna vecka kom Trulle, Trulsa och Maja på besök till klassen med bokstaven U. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll U. Sedan tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på U. I iPad tränade barnen att skriva meningar och faktatexter om ugglor. Vi sjöng också om ”Ulmus Glabra på latin (Alm)” från Majas alfabetssånger, tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matematik har vi arbetat med addition och subtraktion i mattebok. Lektionens innehåll: addition och subtraktion. Lektionens mål: att tolka vad en räkneberättelse kan innebära, att skriva ett matematiskt uttryck.

Den här veckan har vi genomfört flera experiment för de andra grupperna. Vi fyllde en ballong med vatten och ställde in den i frysen tills den är helt genomfrusen. Det är ett roligt experiment där barn tittar lite närmare på hur is reagerar i kontakt med salt och karamellfärg. Barnen undersökte även varför flyter en del föremål medan andra sjunker i vatten? Hur får man en blomma av papper att slå ut.

Under veckan arbetade vi även med:

– Rörelse

– Tema: Vatten

– Sång: ”Vatten H2O från Vattenmannen och Speed”, ”Tio kompisar” Gåspennan.

Information

Tisdag den 21/3 kommer vi att uppmärksamma Down Syndrom-dagen ”Rockar sockorna”. Om man vill får barnen komma med olika strumpor på fötterna.

Information om huvudlöss!

Huvudlössen är fortfarande på besök på vår klass. På grund av det vill vi att ni föräldrar är uppmärksamma på det och undersöker era barn och luskamma.

Vecka 15 är det påsklov. Inför det behöver vi veta om ditt/dina barn kommer att vara ledigt eller vara på fritids. Ni behöver alltså anmäla på skolplattformen om ni behöver omsorg men även om ni ska vara lediga.

Vi behöver ditt svar senast tre veckor innan lovet dvs måndagen den 20 mars.

Observera att vi under detta lov har ändrade öppettider, vi öppnar kl. 07.00 och stänger kl. 17.00. Kontakta biträdande rektor Nina Park om du behöver omsorg utanför dessa tider.

Vänligen Nina Park, biträdande rektor med ansvar för fritids och fritidsklubb

Nina Park

08-508 46 205/076-12 46 205

E-post: christina.park@edu.stockholm.se

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.15 Påsklov 11–14/4.

V.18 tisdag den 2/5 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

1. 21 den 25/5 Årstafestivalen

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V.16 torsdag den 20/4

V.19 torsdag den 11/5 är det dags för läsårets andra Enhetsråd och Skolråd. Enhetsrådet är kl.17.30–18.15 och Skolrådet är 18.30–19.30.

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Tapi