Veckobrev – vecka 13

iPad (halv klass)

Fredag:

Veckans bokstav

Blandade aktiviteter (halv klass)

En härlig vecka tillsammans med era glada barn! Veckan har gått fort, men det gör den ju när man jobbar hårt och har roligt. Denna vecka kom Trulle, Trulsa och Maja på besök till klassen med bokstaven X. Vi pratade om hur bokstav ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll X. Sedan tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på X. I iPad tränade barnen att skriva meningar om ”Kexchoklad”. Vi sjöng om X, Y, Z från Majas alfabetssånger, tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matte har vi arbetat med ett nytt spännande område; geometri, tredimensionella former. Syftet är att barnen känner igen geometriska tredimensionella former. Vi började genom att prata om de olika formerna kub, klot, rätblock, cylinder, kon, pyramid. Barnen fick beskriva, jämföra och berätta om likheter och skillnader mellan formerna.

Efter det laborerade barnen med de tredimensionella geometriska former, vilket leder till en förståelse för hur de olika formerna ser ut, ska benämnas och hur de kan användas.

Den här veckan har vi genomfört flera experiment för de tre grupperna. Vi fyllde en ballong med vatten och ställde in den i frysen tills den är helt genomfrusen. Det är ett roligt experiment där barn tittar lite närmare på hur is reagerar i kontakt med salt och karamellfärg. Barnen undersökte även varför flyter en del föremål medan andra sjunker i vatten?

Hur får man en blomma av papper att slå ut.

Vi uppmärksammade Down Syndrom-dagen ”Rockar sockorna”.

Under veckan arbetade vi även med:

– Rörelse

– Tema: Vatten

– Sång: ”Vatten H2O från Vattenmannen och Speed”.

Information

Tack alla elever och föräldrar för trevliga och givande utvecklingssamtal. Tack för all positiv respons vi fått under samtalet.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.15 Påsklov 11–14/4.

V.18 tisdag den 2/5 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V. 21 den 25/5 Årstafestivalen

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V.16 torsdag den 20/4

V.19 torsdag den 11/5 är det dags för läsårets andra Enhetsråd och Skolråd. Enhetsrådet är kl.17.30–18.15 och Skolrådet är 18.30–19.30.

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Tapi