Veckobrev – vecka 42

Matematik (halv klass)

Veckans bokstav

Tisdag:

Tema: Värdegrund, Stopp! Min Kropp!

Onsdag:

Ipad (halv klass)

Rörelse

Lekar

Torsdag:

Matematik (halv klass)

Ipad (halv klass)

Lekar (halv klass)

Fredag:

Veckans bokstav

Blandade aktiviteter (halv klass)

Bornholms lekar

Tack för ännu en fin och lärorik vecka. Vi är nu inne i mitten av oktober och höstlovet närmar sig. Vecka 44 är det lov och då är skolan stängd. Fritids öppet som vanligt för de elever som har anmält fritidsplats.

I måndags var det dags för Trulle med att introducera veckans bokstav R. Vi pratade om hur bokstaven ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll R. Därefter tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på bokstaven, skrev på iPad. Vi sjöng också om Rönn från Majas alfabetssånger och tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matematik arbetade vi med talet 4. Att känna igen antal, räkneord och siffra. Syftet är att barnen använder ord som har med antal att göra, att dela upp tal, att utföra beräkningar med naturliga tal vid addition. Vi tittade även på Livet på mattelandet.

Vi har börjat arbeta med begreppet: udda och jämna tal denna vecka. Barnen har fått titta på en film som visar hur man ser att ett tal är udda eller jämnt.  På detta sätt kommer barnen att stärka sin antalsuppfattning. Syfte: använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp.

Vi arbetade med Rädda Barnens material Stopp! Min kropp! – ett stödmaterial för att prata med barn om kroppen och gränser. Meningen är att barnen ska få lära sig hur man bör och kan agera i olika situationer. Man ska veta både när man själv ska säga stopp och hur man respekterar andra människors integritet. Att öka medvetenheten kring den egna kroppens värde och lära sig respektera sina egna och andras gränser.

Vi har även pratat om arbetsro i klassrummet.

Under veckan arbetade vi även med:

– Träna månader, datum på födelsedagar. Vi sjöng månadsvisa.

– Rörelse

– Sång:  ”Alla är lika mycket värda”, ” Stopp min kropp”, ” Snälla, Snälla” klassens egen låt.

Information

V.42 tisdag den 18/10 SKUTT/stormöte för personalen kl. 13.00. Behov av omsorg under jourfritidstiden måste anmälas.

Nu är hösten här på riktigt med blåsiga, regniga och kalla dagar. Vi påminner om att ta med extra kläder och passande gummistövlar så att barnen kan vara ute på rasterna utan att frysa eller bli blöta.

Den 17/10 och 21/10 är det synundersökning för förskoleklasserna.

Skolsköterskan hämtar och lämnar eleverna i klassrummet under dagen. Skolsköterskan prövar synskärpan på långt håll hos alla elever i förskoleklass. Barn som har glasögon och är under kontroll hos ögonläkare behöver inte screenas i skolan. Skolsköterskan återkopplar till vårdnadshavare endast vid behov. Elever som ligger under gränsvärde för godkänd synskärpa remitteras beroende av ålder till ögonläkare eller optiker.

Viktiga tider under hösttermin 2022:

V.42 tisdag den 18/10 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.44 Höstlov då är skolan stängd. Fritids öppet som vanligt för de elever som har anmält fritidsplats via skolplattformen. Det är viktig att anmäla även om ni planerar vara lediga.

V.47 måndag den 21/11 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.50 fredag den 16/12 Jullunch.

V.51 torsdag den 22/12 Julavslutning.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V.46 torsdag den 17/11 APT-möte. Arbetsplatsträff, skolan stänger tidigare.

V.50 torsdag den 15/12 APT-möte. Arbetsplatsträff, skolan stänger tidigare, enhets och skolråd.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.2 måndag den 9/1 Studiedag.

V.2tisdag den 10/1 Vårterminens första dag.

V.9 Sportlov 27–28/2 och 1–3/3.

V.15 Påsklov 11–14/4.

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Sakariye