Veckobrev – vecka 43

Utevistelse

Matematik (halv klass)

Veckans bokstav

Vi pratar om FN. Film, bilder, barnkonventionen med mera.

Tisdag:

Tema: Värdegrund, Stopp! Min Kropp!

Onsdag:

Ipad (halv klass)

Rörelse

Lekar

Torsdag:

Matematik (halv klass)

Ipad (halv klass)

Lekar (halv klass)

Fredag:

Veckans bokstav

Blandade aktiviteter (halv klass)

Bornholms lekar

Vi tittar på en kort film om varför vi firar Allhelgonadagen/Halloween. Därefter får barnen berätta om hur de firar dagen.

Vi har haft ännu en skön vecka med era fantastiska barn. Under veckan arbetade vi med en bokstav och dess ljud på så många olika sätt det går. Denna gång var det dags för bokstaven T. Vi pratade om hur bokstaven ser ut och hur den låter, barnen kom på ord som innehöll T. Därefter tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på bokstaven, skrev på iPad. Vi sjöng också om Timotej från Majas alfabetssånger och tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matematiken arbetade vi med mattebok vi har lärt oss om tallinjen och tränat på att sätta ut talen 0–10 om tallinjen. Lektionens mål: att ha kunskap om hur man placerar naturliga tal på tallinjen. Vi har även övat på talet 1 och 2 och mönster.

Vi fortsätter arbeta med Rädda Barnens material Stopp! Min kropp! – ett stödmaterial för att prata med barn om kroppen och gränser. Meningen är att barnen ska få lära sig hur man bör och kan agera i olika situationer. Man ska veta både när man själv ska säga stopp och hur man respekterar andra människors integritet. Att öka medvetenheten kring den egna kroppens värde och lära sig respektera sina egna och andras gränser.

Samtala gärna vidare hemma med era barn!

– Vad är samtycke?

– Hur vet man att man har samtycke?

– Varför är det viktigt att säga nej?

-Varför är det viktigt att lyssna och respektera när andra säger nej?

-Vad kan man gör om någon inte lyssnar på dig när du säger nej?

Fadderträff

Denna vecka har barnen fått träffa sina faddrar. I torsdags hade vi fadderträff efter lunchrasten. Denna gång var det våra faddrar som kom till vårt klassrum. Det är kul att ses. Detta är ett uppskattat inslag i skolvardagen.

Under veckan arbetade vi även med:

– Träna månader, datum på födelsedagar.

– Rörelse

– Sång:  ”Alla är lika mycket värda”, ” Stopp min kropp”, ” Snälla, Snälla” klassens egen låt. ”Månadsvisa”.

– Tema: Årstiderna ”höst” och deras skillnader.

– Rädda Barnens material Stopp! Min kropp!

– Besök på Årstabibliotek

Information

Vi har haft enhetsråd den 13/10. Minnesanteckningar finns anslaget vid entrédörren.

Nu är hösten här på riktigt med blåsiga, regniga och kalla dagar. Vi påminner om att ta med extra kläder och passande gummistövlar så att barnen kan vara ute på rasterna utan att frysa eller bli blöta.

Viktiga tider under hösttermin 2022:

V.44 Höstlov då är skolan stängd. Fritids öppet som vanligt för de elever som har anmält fritidsplats via skolplattformen. Det är viktig att anmäla även om ni planerar vara lediga.

V.47 måndag den 21/11 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.50 fredag den 16/12 Jullunch.

V.51 torsdag den 22/12 Julavslutning.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V.46 torsdag den 17/11 APT-möte. Arbetsplatsträff, skolan stänger tidigare.

V.50 torsdag den 15/12 APT-möte. Arbetsplatsträff, skolan stänger tidigare, enhets och skolråd.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.2 måndag den 9/1 Studiedag.

V.2tisdag den 10/1 Vårterminens första dag.

V.9 Sportlov 27–28/2 och 1–3/3.

V.15 Påsklov 11–14/4.

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Sakariye