Veckobrev – vecka 44-45

Matematik (halv klass)

Veckans bokstav

Tisdag:

Tema: Värdegrund, Stopp! Min Kropp!

Onsdag:

Ipad (halv klass)

Rörelse

Lekar

Torsdag:

Matematik (halv klass)

Ipad (halv klass)

Lekar (halv klass)

Fredag:

Veckans bokstav

Blandade aktiviteter (halv klass)

Bornholms lekar

Tack för den här veckan.  Vecka 44 är det höstlov, fritids är öppet som vanlig för de elever som har anmält fritidsplats. Hoppas att alla får en härlig höstlovsvecka, antingen hemma eller på fritids. Vecka 45 tar vi nya tag och kör vidare med förnyade krafter.

Trulle och Maja kom på besök till klassen med bokstäver V och W. Under veckan arbetade vi med båda bokstäver och dess ljud på så många olika sätt det går. Vi pratade om hur bokstäverna ser ut och hur de låter, barnen kom på ord som innehöll V och W. Därefter tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på bokstaven, skrev på iPad. Vi sjöng också om Vallmo från Majas alfabetssånger och tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matematik arbetade vi med talet 5. Att känna igen antal, räkneord och siffra. Syftet är att barnen använder ord som har med antal att göra, att dela upp tal, att utföra beräkningar med naturliga tal vid addition.

Vi har startat vårt nya tema om årstiderna och deras skillnader. Den här veckan har vi pratat om hösten. Vi målade med de vackra höstfärgerna, höst tavlor. Vi lyssnade på Vivaldi – De fyra årstiderna – höst.

Under veckan arbetade vi även med:

– Träna månader, datum på födelsedagar.

– Rörelse

– Sång:  ”Alla är lika mycket värda”, ” Stopp min kropp”, ” Snälla, Snälla” klassens egen låt. ”Månadsvisa”.

– Tema: Årstiderna ”höst” och deras skillnader.

– Rädda Barnens material Stopp! Min kropp!

– Vi uppmärksammade FN-dagen.

– Vi tittade på en kort film om varför vi firar Allhelgonadagen/Halloween. Därefter fick   barnen berätta om hur de firar dagen.

Information

Nästa vecka är det höstlov. Då kommer endast huvudentrén till Tegelbo vara öppen på morgonen. Där går sedan ert barn in och anmäler sig i vårt kök, med namn och klass.  Vid hämtning kan ni gå till respektive ingång.

Viktiga tider under hösttermin 2022:

V.44 Höstlov då är skolan stängd. Fritids öppet som vanligt för de elever som har anmält fritidsplats via skolplattformen. Det är viktig att anmäla även om ni planerar vara lediga.

V.47 måndag den 21/11 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.48 Ett århundrade av dans- workshop i tre delar den 29, 30, 1/11.

V.50 fredag den 16/12 Jullunch.

V.51 torsdag den 22/12 Julavslutning.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V.46 torsdag den 17/11 APT-möte. Arbetsplatsträff, skolan stänger tidigare.

V.50 torsdag den 15/12 APT-möte. Arbetsplatsträff, skolan stänger tidigare, enhets och skolråd.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.2 måndag den 9/1 Studiedag.

V.2tisdag den 10/1 Vårterminens första dag.

V.9 Sportlov 27–28/2 och 1–3/3.

V.15 Påsklov 11–14/4.

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Sakariye