Veckobrev – vecka 46

Matematik (halv klass)

Veckans bokstav

Tisdag:

Tema: Värdegrund (Regler och rutiner, att vara en bra kompis, med mera)

Onsdag:

Ipad (halv klass)

Rörelse

Lekar

Torsdag:

Matematik (halv klass)

Ipad (halv klass)

Lekar (halv klass)

Fredag:

Veckans bokstav

Blandade aktiviteter (halv klass)

Bornholms lekar

Hoppas att ni alla hade ett skönt höstlov. Så roligt att träffa alla igen. Nu har vi gått in i en ny månad, november och vi fortsätter prata om årstider.

Trulle och Maja kom på besök till klassen med bokstaven Å. Under veckan arbetade vi med bokstaven och dess ljud på så många olika sätt det går. Vi pratade om hur bokstäverna ser ut och hur de låter, barnen kom på ord som innehöll Å. Därefter tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på bokstaven, skrev på iPad. Vi sjöng också om Blomma Åkervinda från Majas alfabetssånger samt tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matematik arbetade vi med siffra sex i matteboken. Lektionens mål: att använda ord som har med antal att göra, att dela upp tal och att utföra beräkningar med naturliga tal vid addition och subtraktion.

Under veckan arbetade vi även med:

– Träna månader, datum på födelsedagar.

– Rörelse

– Sång:  ”Alla är lika mycket värda”, ” Stopp min kropp”, ” Snälla, Snälla” klassens egen låt. ”Månadsvisa”.

Ett århundrade av dans- workshop i tre delar den 29, 30/11 och 1/12.

Under tre dagar ska få barnen lära sig dansstilar som till exempel charleston, stepp, akrobatik, disco och breakdance. Två pedagoger kommer till vår skola och undervisar.

Varje pass är 50 min och går dels ut på att vidga begreppet dans, dels ut på att visa hur människor präglas av sin samtid. Under lektion 1 fokuserar de på danser från 1910- till 1930-talet och lektion 2 handlar om 1940- till 2010. På lektion 3 repeteras allt och tillsammans skapar vi en föreställning. Spännande och lärorika anekdoter vävs ihop med tidstypiska danssteg och historiska kostymer.

Viktiga tider under hösttermin 2022:

V.47 måndag den 21/11 SKUTT/Stormöte, jourfritids för anmälda från kl.13.00.

V.48 Ett århundrade av dans- workshop i tre delar den 29, 30, 1/11.

V.48 fredag den 2/12 Julvandring

V.50 fredag den 16/12 Jullunch.

V.51 torsdag den 22/12 Julavslutning.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V.46 torsdag den 17/11 APT-möte. Arbetsplatsträff, skolan stänger tidigare.

V.50 torsdag den 15/12 APT-möte. Arbetsplatsträff, skolan stänger tidigare, enhets och skolråd.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.2 måndag den 9/1 Studiedag.

V.2tisdag den 10/1 Vårterminens första dag.

V.9 Sportlov 27–28/2 och 1–3/3.

V.15 Påsklov 11–14/4.

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Sakariye