Veckobrev – vecka 49

Tisdag:

Tema: Jul

Onsdag:

Ipad Sammansatta ord (halv klass)

Rörelse

Lekar

Torsdag:

Matematik (halv klass)

Ipad Sammansatta ord (halv klass)

Lekar (halv klass)

Fredag:

Bornholms lekar, Sammansatta ord.

Nu rullar veckorna fort, och det är endast 3 veckor kvar till jullovet. Årets mysigaste månad är här och julen är i antågande. Under adventstid startar vi skoldagen med att mysa, tända ljus och öppna vår julkalender. I klassens julkalender är det olika tomteuppdrag med frågor om jul och Alfons Åberg” Snällkalendern.

Trulle, Trollsa och Maja kom på besök till klassen med bokstaven J. Under veckan arbetade vi med bokstaven och dess ljud på så många olika sätt det går. Vi pratade om hur bokstäverna ser ut och hur de låter, barnen kom på ord som innehöll J. Därefter tränade de att skriva bokstaven med versaler/stora och gemener/små bokstäver, rita något som börjar på bokstaven, skrev på iPad. Vi sjöng också om jordgubbar från Majas alfabetssånger, tittade på Livet i bokstavslandet och Bästa bokstaven.

I matematik arbetade vi med siffra sju i matteboken. Lektionens mål: att använda ord som har med antal att göra, att dela upp tal och att utföra beräkningar med naturliga tal vid addition och subtraktion. Vi tittade även på Livet i mattelandet.

Ett århundrade av dans- workshop i tre delar.

Dansworkshopen ”Ett århundrade av dans”, som går ut på att eleverna under tre träffar fick lära sig olika dansstilar av pedagoger från Kalabalindy som även berättade spännande och lärorika anekdoter relaterat till dansen. Både eleverna och lärarna tyckte det var väldigt roligt och intressant med resan med olika dansstilar ända från början av 1900-talet till idag. Det var även en bra blandning av teori och praktik och danspedagogerna var mycket inspirerande.

Under veckan arbetade vi även med:

– Rörelse

– Vi sjöng julsånger

– Tittade på julkalender Pelle Svanslös.

Information om huvudlöss!

Huvudlössen har valt att göra ett besök på vår klass. På grund av det vill vi att ni föräldrar är uppmärksamma på det och undersöker era barn och luskamma.

Nu kan ni vårdnadshavare gå in på skolplattformen och anmäla närvaro/frånvaro för jullovet. Sista anmälningsdag är fredag den 9/12.

Observera att måndag den 9/1/2023 är det studiedag och skolan är stängd.

Skolavslutningen torsdag den 22/12

Den här vintern kommer vi ha en lite annorlunda avslutning. Vi ska göra en fantasiresa med juldans, julsång och jul fika. Vi börjar dagen klockan 08.15 och håller på fram till lunch. Därefter är det fritids resten av dagen för barnen som är kvar. Vet ni redan nu att ni kommer att hämta tidigt och inte äta lunch här på skolan så kan ni meddela oss.

Viktiga tider under hösttermin 2022:

V.50 fredag den 16/12 Jullunch.

V.51 torsdag den 22/12 Julavslutning.

Följande datum stänger fritids för APT-möten kl. 15.45:

V.50 torsdag den 15/12 APT-möte. Arbetsplatsträff, skolan stänger tidigare, enhets och skolråd.

Viktiga tider under vårtermin 2023:

V.2 måndag den 9/1 Studiedag.

V.2 tisdag den 10/1 Vårterminens första dag.

V.4 onsdag den 25/1 studiedag.

V.9 Sportlov 27–28/2 och 1–3/3.

V.15 Påsklov 11–14/4.

V.20 fredag den 19/5 Lov vid Kristi himmelsfärds dag.

V.23 måndag den 5/6 Lov (dag mellan två röda dagar).

V.24 tisdag den 13/6 Läsårets sista dag.

Önskar alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Sakariye