0C

Omdömen

Hej!

I slutet av nästa vecka kommer du kunna gå in på skolplattformen och titta på ditt barns omdömen i de olika ämnena. Omdömena är främst ett verktyg för att vi som lärare ska få en överblick över elevernas visade kunskaper just nu för att kunna planera det fortsatta arbetet med dem. På utvecklingssamtalet pratar vi inte om omdömena med barnen eftersom det kan upplevas nedslående eller som ett sätt att jämföra sig / tävla, vilket är ett moment vi aktivt arbetar emot. Vi fokuserar istället på deras egen kurva, vad de visar och vad nästa steg är i kunskapsutvecklingen. Vi vill att de tränar sig i att se sin egen utveckling och sina framsteg. Nedan följer ett inlägg från rektor Kalle som beskriver skolans skifte från att ge omdömen i tre nivåer till två.

Information om omdömen i åk 1-5:

Vi har detta läsår gått från att lämna ämnesomdömen på tre nivåer i åk 1-5, till att från nu göra det på två nivåer.

Det här är de två nivåerna:

• Når en godtagbar kunskapsnivå
  • Når ännu inte en godtagbar kunskapsnivå

Anledningen till skiftet är att vi ser att vi når det vi vill på andra sätt än att fokusera på en tredje bedömningsnivå. Alltför ofta hamnar vi mer i att leta efter den exakta nivån och gränsen för nästa kunskapsnivå. Istället vill vi fokusera på en allsidig, varierad, tillgänglig, motiverande och relationellt orienterad undervisning, som på så sätt stödjer elevernas lärande och utveckling. Vi kommer till bedömning på flera nivåer i åk 6 då eleverna får sina första ämnesbetyg.

• Bedömningsstödet i åk 1 visar elevgruppens kunskaper i tre nivåer. Utöver att resultatet används för att fördela resursstöd och särskilt stöd så får även undervisande lärare här en bild av klassens kunskapsnivåer och kan planera undervisningen utifrån detta. Bedömningsstödet följs även upp i åk 2 och 3.
  • I starten av åk 5 gör vi en screening som ger ett liknande underlag, vad gäller språklig förmåga och förutsättningar.
  • Vid det utvecklingssamtal som följer på varje års omdömesskrivning görs en framåtsyftande plan. Den är en gemensam plan för vidare utveckling, där elev, vårdnadshavare och mentor bidrar.
  • Ett av fokusen på lärarnas möten är hur vi stimulerar och utmanar de elever i klasserna som presterar högt kunskapsmässigt.
  • Varje lärare gör efter varje termin en analys av terminens undervisning och kunskapsresultat. Läraren skapar sig härigenom bland annat en samlad bild av hur undervisningen möter de olika nivåerna i klassrummet.
  • Vi jobbar efter en modell som vi kallar Årstalektionen. Den fokuserar både på vad som är viktigt i uppstart och avslut av undervisningspass och även på vilket sätt vi tillgängliggör undervisningen för eleverna.
  • Vi ser eleverna och ger dem löpande återkoppling på sitt arbete.

Kalle Enström

Rektor Årstaskolan