3saker med rektorn – ett rektorsbrev och film – maj 2022

Hej! Det här är ett brev från mig Kalle Enström, rektor på Årstaskolan, till både vårdnadshavare och elever på skolan. Till brevet hör även en kort film, 3 Saker med rektorn, där jag berättar om 3 aktuella saker på skolan.

Enhetsråd och Skolråd

Torsdag 5 maj hade vi det här läsårets sista Enhetsråd och Skolråd, på Årsta torg för årskurs F-6 och på Årstaviken för årskurs 7–9.
Tack till er som deltog!
En del frågor som ni vill ta upp skickas till oss i förväg, kan ännu fler frågor komma in i förväg så är det toppen, då är vi ännu bättre förberedda och kan förhoppningsvis berätta mer och ge fler svar i själva mötet.

Minnesanteckningar publiceras här Årstaskolan – Information och nyheter – Årstaskolans klassnätverk (arstaskolan.se för att de ska vara lätta att komma åt.
I förra rektorsbrevet skrev jag mer om hur vi kommunicerar digitalt med er vårdnadshavare, vi återkommer med information även när höstterminen drar igång.
I korthet kan jag säga att vi använder oss av bloggarna för att enkelt nå ut med information på en plats som inte kräver inloggning med BankId samt där det även är enkelt att översätta texten till ett annat språk.

Årstafestivalen torsdag 19 maj klockan 16.00-19.00

På torsdag är det återigen dags för Årstafestivalen, efter två års pandemiuppehåll. Vi drar igång klockan 16.00 och ni som är besökare kommer förstås när ni kan. Hela evenemanget äger rum på Hjälmarsvägen, inga aktiviteter på Simlångsvägen denna gång.
De elever som vill uppträder på olika scener, eleverna sätter tillsammans med de vuxna upp olika stationer där du kan testa, tävla eller lära dig något nytt.
I år har vi även Nassim Al Fakir på plats. Nassim kommer både att stå på scenen och gå runt och testa stationer.
Att skolan fyllde 75 år 2021, under pågående pandemi, kommer också att märkas här och var.

Eftersom ni elever är kvar senare denna dag, så börjar ni senare (årskurs 4-9) eller slutar tidigare (årskurs F-3) dagen efter.

Det viktigaste med Årstafestivalen är att elever, skolans medarbetare, vårdnadshavarna och andra närstående får möjlighet att träffas och umgås.
Hoppas vi ses där!

Skolavslutningen fredag 10 juni

Snart är den här – Skolavslutningen. Vi kan nu återgå till våra stora skolavslutningar där ni är välkomna att delta.
På Hjälmarsvägen för årskurs F-6 startar vi klockan 9.00 på skolgården. För årskurs 7–9 startar skolavslutningen på Simlångsvägen klockan 10.00.
Övriga tider för den här dagen från ni från respektive enhet / årskurs.

Information om lustgas

Lustgas, eller dikväveoxid N2O, används inte bara som bedövningsmedel vid förlossningar. Det används också som berusningsmedel. Lustgas är inte narkotika- klassat i Sverige, men det är viktigt att känna till riskerna med att använda det för att uppnå ett rus.

Ladda ned informationsbladet från stadsdelens preventionssamordnare (PDF)

Barn och ungas säkerhet på nätet

För ett år sedan hade jag med den här informationen i rektorsbrevet, den är tyvärr ständigt aktuell:

Som en effekt av det senaste årets sociala isolering och ”zoomboomen” har intresset för digitala kontakter ökat. En sajt (bland flera) som lär ha ökat väldigt mycket i popularitet är en sajt som heter Omegle.
Omegles egen information säger att du inte ska använda den om du är under 13 år gammal, men det sker ingen kontroll och sajten kräver ingen registrering. Den fungerar så att den kopplar ihop människor slumpvis i virtuella video och tex chattar. Det går att lägga på vissa filter.

Enligt en färsk undersökning av BBC har den börjat få ett rykte om sig av att innehålla oförutsägbart och chockerande innehåll. Hos olika barnrättsorganisationer i Sverige och internationellt växer en oro för att sexualförbrytare använder sig av denna sajt. Vår kontakt med den svenska polisens groominggrupp bekräftar att Omegle dykt upp i flertal ärenden och att det rör sig sexualförbrytare där. Det är tyvärr alltför vanligt att unga människor utsetts för blottare och liknande personer som använder sajten som ett forum för sexuell exploatering av olika slag.
Det är som alltid viktigt att vuxna har en relation till vad barn gör på nätet och främjar ett sunt samtalsklimat kring barnens aktiviteter på nätet.

Skulle era barn utsättas för något obehagligt på nätet är det viktigt att detta polisanmäls. Vissa sajter, bl.a. Omegle har en funktion för att anmäla inuti appen. Viktigt också att logga sin IP adress samt klockslag för händelsen för eventuell polisanmälan.

Skulle det framkomma att något barn på Årstaskolan utsatts för detta finns alltid Elevhälsan tillhands för stöd och information. Välkomna att samverka med oss. Vi hänvisar också till organisationer som Ecpat, Rädda Barnen och Bris som har stödlinjer och chatmöjligheter parat med bra information.
ECPAT Sverige – mot sexuell exploatering av barn
Vi kämpar för barns rättigheter – Rädda Barnen (raddabarnen.se)
Bris – Barnens Rätt i Samhället

Den här och andra sidor är aktuella, till exempel TikTok kan leda vidare till annat. Självklart är inte allt förknippat med risk. Intressera dig för vad ditt barn gör på nätet och undersök tillsammans om det är något ni upplever som konstigt.

Även Statens medieråd samlar kunskap och material om det här ämnet: https://www.statensmedierad.se/om-statens-medierad/safer-internet-centre

Nu avslutar vi det här läsåret på bästa tänkbara sätt tillsammans, var snäll mot dig själv och andra!

Kalle Enström
Rektor Årstaskolan