Information till vårdnadshavare på Årstaskolan

Hej,

Jag har fått information om att flera personer som har covid-19 har varit på skolan under tiden hen var smittsam [14 januari 2022]. Som en del av smittspårningen har jag fått i uppgift att informera de som kan ha varit utsatta för risk att bli smittade.

Vi på skolan följer rekommendationen från Region Stockholms smittskyddsläkare och informerar bara de som kan ha varit utsatta för risk att bli smittade.

Den smittade personen finns inte på plats i skolan nu. Patientsekretess gäller och det betyder att du inte kan få mer information om personens identitet (vem som är sjuk). Inte heller om det är en elev eller personal.

Var extra uppmärksam på symtom.

Den som känner symtom på covid-19 ska stanna hemma eller direkt gå hem från skolan. Var uppmärksam på symtom som halsont, snuva, feber, hosta eller sjukdomskänsla. Det gäller också lätta symtom som lite ont i halsen eller lätt snuva.

På 1177 Vårdguiden kan du läsa om symtom på covid-19 och vad man ska tänka på om man varit nära en smittad person: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/om-ditt-provsvar/positivt-test-for-covid-19/information-till-dig-som-kan-vara-smittad/

Du kan också ringa 1177 som är det nationella telefonnumret för sjukvårdsrådgivning.

Vid symtom – när är det dags att ta prov?

Den som har symtom som varar i mer än 24 timmar bör ta prov för
covid-19. Det gäller både den som är ovaccinerad och den som är vaccinerad.

Så här beställer du prov för covid-19

På 1177 Vårdguiden kan du läsa om prov för covid-19 och hur du beställer det: https://www.1177.se/stockholm/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/lamna-prov-for-covid-19/

Snabbtester som kan köpas på apotek och andra ställen är inte tillförlitliga och räcker inte för säker diagnos.

Provtagning utan symtom efter kontakt med smittad

Testa dig så snart som möjligt, även om du inte har symtom. Det gäller barn i högstadieåldern som har haft nära kontakt, inom två meter i 15 minuter, med en person med covid-19. Det gäller dock inte barn som är vaccinerade med två doser eller som haft covid-19 de senaste sex månaderna.

Om det har gått mer än sju dagar sedan barnet träffade personen med covid-19 behöver barnet bara testa sig om hen själv har symtom.

Barn som inte har symtom kan gå i skolan i väntan på provsvar.

Om barnet fått covid-19 – informera snabbt om det

Vid ett positivt testsvar är jag tacksam om du informerar någon av oss i skolledningen. Du ansvarar för smittspårningen men skolan kan hjälpa till att informera. Berätta vilken dag och tid barnet blev sjuk och vilka lärare/elever hen träffade 48 timmar innan hen började känna symtom. Om barnet inte hade symtom vid provtillfället behöver vi veta vilken dag provet togs.

Vi behöver ett skriftligt godkännande (mejl/sms) från dig för att kunna sprida informationen vidare, som i det här brevet. Även efter godkännande går vi inte ut med namn eller andra personuppgifter på grund av patientsekretessen. Men den som är sjuk kan själv informera om det.

Om du eller någon i familjen har blivit sjuk

Smitta mellan personer som delar hushåll är en av de vanligaste smittvägarna för covid-19. Följ rekommendationerna på 1177 Vårdguiden: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/om-ditt-provsvar/positivt-test-for-covid-19/information-till-dig-som-kan-vara-smittad/

Hur länge ska man vara hemma vid symtom?

Följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/hur-lange-bor-jag-stanna-hemma/

Stort tack för ditt samarbete!

Kalle Enström