Veckobrev v. 35

Tack för ett trevligt föräldramötesmingel! Vad roligt att så många av er kom och sa hej. Ni som inte hade möjlighet att komma. Hör av er till mig så hittar vi en ny tid.

Vi är glada att se att så många elever är friska igen och idag var vi 26 elever, av 28, på plats i skolan.

I veckan har vi arbetat med bokstaven Mm. Vi har fått våra arbetsböcker och har startat upp vårt bokstavsarbete med dessa. På NO-lektionen har vi pratat om årstiderna och speciellt sommar. Vi tog en promenad och valde ut fyra träd som vi ska fortsätta följa det kommande året för att se årstidsväxlingarna. På matematiklektionerna har vi bland annat övat på begreppen hälften och dubbelt.

Nästa vecka kommer eleverna att få hem sin läsläxa. Jag återkommer med mer information kring detta.

Hälsobesök årskurs 1 under höstterminen 2021

Eleven erbjuds tillsammans med vårdnadshavare hälsobesök hos skolsköterska och skolläkare för undersökning och vaccination.

Under besöket kontrolleras rygg, längd- och viktutveckling. För pojkar förvissar en sig om att båda testiklarna är på plats. Grovmotorik bedöms gällande balans och koordination. I besöket ingår ett samtal kring elevens mående och trivsel.  Eleven erbjuds den sista dosen av MPR-vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund. Förbered gärna barnet inför besöket och vaccinationen. Undersökningen tar ca 20 minuter och sker under tisdagar då skolläkaren är hos oss. Kallelse skickas till er vårdnadshavare ca 2 veckor innan planerat besök.

Viktigt: Om läkarbesöket sker under skoltid ansvarar vårdnadshavare för att informera skolan om frånvaron.

Viktiga datum framöver:

Torsdag 9 september, APT, fritids stänger 15.45.

Torsdag 23 september, Skutt, skolutvecklingsmöte. Fritids stänger kl. 15.00 denna dag. Vid behov av omsorg anmäl via Skolplattformen senast 14 september.

Vecka 36

måndag, 8.00 – 13.20,

tisdag, 8.00 – 13.45, Idrott, ta med kläder, skor och handduk.

onsdag, 8.00 – 13.40, Idrott, ta med kläder, skor och handduk.

torsdag, 8.00 – 14.15,

fredag, 8.00 – 13.00,

Ni är ALLTID välkomna att kontakta mig vid frågor, tankar och funderingar.

Trevlig helg!

/Josefine och Sophie