Veckobrev v. 36

Hej!

I dag fick alla med sig årets första läsläxa hem.

Klassen fick idag höra det första kapitlet ur boken Den magiska kulan som kommer vara vår läxbok under hela året. Vi ska läsa ett kapitel i veckan (så inte hela boken idag även om de är peppade). Jag kommer lämna ut läxan på torsdagar och ni lämnar in senast torsdag veckan efter. Vi arbetar med texten inför deras läsning hemma och även efter med “läxförhör” och diskussioner.

Denna vecka ska ni läsa kapitel 1, Monstret Olle sidan 8-11. Till barnen sa jag att de behöver läsa hela kapitlet 3 ggr för att öva upp läshastighet och lära sig ordbilder. Lite läsning varje dag vore optimalt, men vardagen tar ut sin rätt. Försök att få till 4-5 lässtunder under veckan.

De som redan är mer flytande i sin läsning får gärna välja andra böcker att läsa utöver läxan.

Lycka till med läsningen!

Det är tyvärr ingen vårdnadshavare som ännu anmält intresse för att vara föräldrarepresentant till enhetsrådet. Enhetsrådet är två gånger per termin och då träffas föräldrarepresentanter från klasser tillsammans med personal för att samtala om ämnen som rör vår enhet Sörgården. Dessa samtal brukar vara väldigt uppskattade och givande samt ligger till grund för skolrådet där rektor medverkar. Maila mig om ni är intresserade!

Jag vill bara påminna om att idrotten på tisdagar börjar kl. 8.00, vi ses vid idrottssalen och kom gärna lite innan kl. 8.00.

Viktiga datum framöver:

Torsdag 23 september, Skutt, skolutvecklingsmöte.  Fritids stänger kl. 15.00 denna dag. Vid behov av omsorg anmäl via Skolplattformen senast 14 september.

Vecka 37

måndag, 8.00 – 13.20,

tisdag, 8.00 – 13.45, Idrott, ta med kläder, skor och handduk. Denna lektion är det skoljogg och då ska eleverna springa utomhus. Kläder efter väder och om man vill får man ta med en vattenflaska.

onsdag, 8.00 – 13.40, Idrott, ta med kläder, skor och handduk.

torsdag, 8.00 – 14.15, Läsläxa kap 1 s. 8-11.

fredag, 8.00 – 13.00,

Ni är ALLTID välkomna att kontakta mig vid frågor, tankar och funderingar.

Trevlig helg!

/Josefine och Sophie