Läsläxa

Hej,

I dag fick alla med sig årets första läsläxa hem. I mappen ligger även ett litet brev till er som ska läsa läxan med era barn med lite tips och tankar.

Klassen fick idag höra det första kapitlet ur boken Den magiska kulan som kommer vara vår läxbok under hela året. Vi ska läsa ett kapitel i veckan (så inte hela boken idag även om de är peppade). Jag kommer lämna ut läxan på onsdagar och ni lämnar in senast tisdag veckan efter. Vi arbetar med texten inför deras läsning hemma och även efter med “läxförhör” och diskussioner.

Denna vecka ska ni läsa kapitel 1, Monstret Olle sidan 8-11. Till barnen sa jag att de behöver läsa hela kapitlet 3 ggr för att öva upp läshastighet och lära sig ordbilder. Lite läsning varje dag vore optimalt, men vardagen tar ut sin rätt. Försök att få till 4-5 lässtunder under veckan.

Några har fått med sig två böcker hem för att kunna testa och känna vad som passar. Vissa dagar kanske det finns mer energi till längre text.

De som redan är mer flytande i sin läsning får gärna välja andra böcker att läsa utöver läxan.

Lycka till med läsningen!