Veckobrev v. 10

Hej,

I veckan har vi:

• Snön har varit en källa till lek och glädje hela veckan! Vi tänkte passa på att ta en pulkautflykt på tisdag.
  • I svenska har vi arbetat mycket med Ng-ljudet. Hur det stavas på olika sätt men låter likadant.
  • I NO har vi pratat om skillnaden mellan astronomi och astrologi. Vi pratade även om vad man trodde förr om rymden. Tider när man VISSTE att jorden var platt och att solen kretsade kring jorden samt hur tekniken har hjälpt oss att skaffa vetenskaplig insikt som vidareutvecklat kunskaperna till det vi VET idag. Men vad kommer vi veta framöver?
  • I SO har vi pratat om Räddningstjänsten och brandkåren. Hur de hittar vatten för släckningsarbeten, varför gamla brandstationer har höga torn och många delade med sig av upplevelser kring brandkårens arbete.
  • I matten har vi repeterat uppställning och klockan samt arbetat med att jämföra tal. Multiplikationstabellerna har fortsatt vara vårat morgonarbete.
  • Pedagogerna från Tvåornas kör kom i tisdags och övade sånger och rörelser med oss. De var imponerade!
  • På engelskan intervjuade vi varandra och övade på fraserna ”What do you like to do with friends”, och ”I like to…”
  • Högläsningsboken Mio min Mio är populär och de flesta vill höra mer när det är dags att avsluta. Just nu befinner sig Mio och Jum-Jum i riddar Katos borg.
  • Skrivit brevet hem så kolla er mail och svara gärna!

Läxa

Läsläxa kapitel 19, Feber till frukost. Läs kapitlet minst 3 gånger.

Skrivläxa. I den blå skrivboken behöver eleverna svara på frågorna med hela meningar.

Viktiga datum framöver

14/3, Tisdag, om vädret tillåter tänkte vi passa på att njuta av snön och vintern genom att gå iväg för pulkaåkning. Ni får gärna skicka med pulka, stjärtlapp eller madrass denna dag (ej snowracer). Vi kommer äta lunch på skolan men en termos varm dryck kan vara uppskattat.

15/3 Skutt. Skolan slutar 13.00. Jourfritids för de som anmält behov av omsorg

Utvecklingssamtalen för kommer ske den 18/4 och 25/4. Tider kommer skickas ut när det närmar sig.

4/5 Konsert med Tvåornas kör kl. 19.00 inne i stan. Skriv in i kalendern 🙂

Nu finns lovanmälan för sommarlovet att fylla i på skolplattformen. Notera att det är studiedagar och fritids är stängt den 17/8 och 18/8

Måndag, 8.00 – 13.20

Tisdag, 8.00 – 13.45 Pulka

Onsdag, 8.00 – 13.00 SKUTT Jourfritids

Torsdag, 8.00 – 13.55 Lämna in läxan

Fredag, 8.00 – 12.45 Idrott, ta med kläder, skor och handduk.

/Sofia och Love

Sofia.lestrup@edu.stockholm.se