Veckobrev v. 11

I veckan har vi:

• Det blev pulkautflykt! Trotts blöta kläder var det uppskattat.
  • I svenska har vi skrivit berättelser och läst upp dem. Vi har läst och arbetat vidare med NG-ljudet.
  • I NO har vi pratat om människan i rymden. Första människa i rymden, första människan utanför rymdskeppet i rymden, första kvinna i rymden, första steget på månen, första svensk i rymden m.m.
  • I SO har vi pratat Varutransporter. Hur prylar och matvaror kommer till hyllorna i butiker nära oss. Ibland från andra sidan jorden… Vi skrev en faktatext med nyckelord.
  • Vi har pratat om vänskap, känslor och att läsa av kroppsspråk i ett tema kring Stopp min kropp. Det kommer vi att fortsätta göra när det är skutt dagar framöver.
  • I matten har vi arbetat med huvudräkning med tiotalsövergång i stora tal.
  • På engelskan arbetade vi med ord för väder och läste en berättelse.
  • Högläsningsboken Mio min Mio är utläst och vi har börjat lyssna på Monstret Frank av Mats Strandberg.
  • Våra vår-plantor har hämtats ur vinterförvaringen och pryder nu klassrummet.
  • Lånat nya böcker på biblioteket.
  • Skrivit brevet hem så kolla er mail och svara gärna! Om du inte fått mail från ditt barn dubbelkolla skräpkorgen eller hör av dig till mig så dubbelkollar vi att det är rätt adress. Vi har skickat till den mail som står angiven i skolplattformen.

Det blev ingen idrott i onsdags pga. SKUTT. Vi har pratat om duschning efter gympan och även ändrat lite rutiner för att det ska kännas tryggare för eleverna att göra det. Nu kommer 4orna som är efter på onsdagar gå direkt in i idrottssalen och vi har ökat vuxennärvaron.

Läxa

Läsläxa kapitel 20. Läs kapitlet minst 3 gånger.

Skrivläxa. I den blå skrivboken behöver eleverna svara på frågorna med hela meningar.

Viktiga datum framöver

Utvecklingssamtalen för kommer ske den 18/4 och 25/4. Tider kommer skickas ut när det närmar sig.

4/5 Konsert med Tvåornas kör kl. 19.00 på Musikaliska vid Nybrokajen.

Måndag, 8.00 – 13.20

Tisdag, 8.00 – 13.45

Onsdag, 8.00 – 13.40 Idrott, ta med kläder, skor och handduk.

Torsdag, 8.00 – 13.55 Lämna in läxan

Fredag, 8.00 – 12.45 Idrott, ta med kläder, skor och handduk.

/Sofia och Love

Sofia.lestrup@edu.stockholm.se