Veckobrev v. 2

Hej,

Då har vi startat ett nytt år och en ny termin! Vi hälsar vår nya klasskompis Moa med familj välkomna till oss.

Den kanske inte lika trevliga starten på året är smittspridningen som råder. Idag har alla fått med sig ett gurgeltest hem, se förra blogginlägget.

Ett trevligare medskick hem är ett ”brev” från ert barn. Vi övar på att skriva berättande text och har skrivit om veckan i en bok vi kallar Brevet hem. Tanken med boken är att ni där hemma ska vara mottagare för texten som skrivs. Vi kommer varje fredag skriva om veckan, lite som ett veckobrev där eleverna väljer vad de vill berätta om. När ni får hem boken vore det toppen om ni läste och gärna skrev en liten kommentar, uppmuntran, fråga mm. Mitt tips är att ni sedan lägger Brevet hem boken i läxmappen så att den kommer tillbaka till skolan.

Vi har arbetat med problemlösning i matematiken. Det är textuppgifter där vi måste tolka ord till räknesätt och klura på vad som efterfrågas och hur vi ska ta reda på svaret. Lite repetition av klockan hel och halv har vi också hunnit.

Vi har pratat om årstider, varit på biblioteket, bytt platser, skapat vinterskuggbilder, läst, diskuterat men framförallt fokuserat på att komma tillbaka till rutinerna.

Läxa

• Kapitel 13, Skräckens näste. Läs kapitlet minst tre gånger. Addera gärna fler lässtunder och andra böcker under veckan.

Viktiga datum framöver

Måndag 24/1, STUDIEDAG. Skola och fritids är stängt

Torsdag 27/1 APT. fritids stänger 15.45

måndag, 8.00 – 13.15.

tisdag, 8.00 – 13.45 Idrott – ta med kläder, skor och handduk. Lämna in läxan

onsdag, 8.00 – 13.30

torsdag, 8.00 – 13.45, Idrott, ta med kläder, skor och handduk.

fredag, 8.00 – 13.05.

Ni är ALLTID välkomna att kontakta mig vid frågor, tankar, funderingar m.m.

Trevlig helg!

/Sofia