Veckobrev v. 45

Hej,

I veckan har vi bland annat

• Vi har arbetat med läsförståelse och att skriva faktatext samt sagor.
  • Vi har varit kvar i Asien denna vecka och fått höra om hur man lever i Indien och lärt oss om Terrakottaarmén.
  • Den skriftliga räknemetoden uppställning med och utan minnessiffror arbetar vi vidare med i matte.
  • I tisdags delade vi upp oss i grupper med de övriga tvåorna på Sörgården och hade lektioner i de tre olika klassrummen. De blandade grupperna fortsatte under fritidsaktiviteter för att uppmuntra till fler kontakter mellan klasserna.
  • Tekniken ägnades åt köket. Hur ett kylskåp fungerar och hur kökets teknik har utvecklats från stenåldern.
  • Vi har börjat läsa Livets hårda skola som högläsningsbok. Det är fortsättningen på Lisbeth och Sambakungen.
  • Besökt biblioteket och haft klassråd.
  • På engelskan var det Animals som var temat.

Nästa vecka kommer vi uppmärksamma barnboksveckan. Ta gärna med någon bok ni läst mycket och tycker om. På fredag får man gärna klä ut sig till en barnbokskaraktär.

Läxa

Läsläxa kapitel 9, Glitteränglar. Läs kapitlet minst 3 gånger.

Nu har alla fått med sig en tillhörande skrivläxa. I den blå skrivboken behöver eleverna svara på frågorna med hela meningar.

Viktiga datum framöver

17/11 APT

21/11 SKUTT från 13.00 – anmäl på skolplattformen! (klicka även i där om ni inte ska vara kvar på fritids)

Måndag, 8.00 – 13.10 Simskola. Ta med badkläder och handduk.

Tisdag, 8.00 – 13.35

Onsdag, 8.00 – 13.35 lämna in läxan och brevet hem.

Torsdag, 8.00 – 13.30 APT fritids stänger 15.45

Fredag, 8.00 – 12.45. Idrott inne, ta med kläder, skor och handduk.

/Sofia och Love

Sofia.lestrup@edu.stockholm.se