Veckobrev v. 6

Hej,

I veckan har vi:

• Startat ett nytt morgonarbete där vi övar multiplikationstabellen.
  • I NO har vi arbetat med månens faser. Titta gärna upp mot himlen och studera tillsammans hur månen ser ut.
  • Vi har pratat om nyheter och journalister i SO. Vi har också tittat på hur tidningsartiklar är uppbyggda och övat begrepp för dem. Löpsedel, rubrik, ingress, brödtext m.m.
  • I matten tragglar vi tabeller samt har arbetat med textuppgifter med multiplikation.
  • I tisdags träffade vi körledarna för Tvåornas kör. De kommer komma några gånger och öva sångerna som vi sedan ska framföra för er under konserten den 4 maj.
  • Onsdagen ägnades åt Drama och Teater. Det blev ett mycket trevligt besök på Scenkonstmuseet (när vi äntligen kom fram efter strul i tunnelbanan) där vi fick både testa på lite olika övningar samt gå en guidad tur. Vi fick bland annat lära oss om olika typer av dockor och prova scenkostymer.
  • Vi har svarat på elevernas del av grundskoleundersökningen, hoppas att ni svarat på er del.
  • Under engelskalektionen fortsatte vi att arbeta med ord för kläder.
  • Nu har vi läst ut högläsningsboken ”Livets hårda skola” med Lisbeth och Sambakungen och börjat på Astrid Lindgrens Mio, min Mio.
  • Skrivit brevet hem. Ni får gärna skriva ett svar i elevernas böcker!

Läxa

Läsläxa kapitel 17, Gavinis guld. Läs kapitlet minst 3 gånger.

Skrivläxa. I den blå skrivboken behöver eleverna svara på frågorna med hela meningar.

Viktiga datum framöver

12/2 sista dagen för er att svara på grundskoleundersökningen. Mail från Origo group

21/2 SKUTT. Skolan slutar kl. 13.00. Jourfritids efter det.

Måndag, 8.00 – 13.20

Tisdag, 8.00 – 13.45

Onsdag, 8.00 – 13.40 Idrott, ta med kläder, skor och handduk.

Torsdag, 8.00 – 13.55 lämna in läxan och brevet hem.

Fredag, 8.00 – 12.45 Idrott, ta med kläder, skor och handduk.

/Sofia och Love

Sofia.lestrup@edu.stockholm.se