Kontakta oss Läsårsinformation Dokument

Veckobrev v. 7

Hej!

I veckan har vi:

  • I tisdags gick brandlarmet. Det var ingen övning. Vi var ute snabbt och jag är imponerad över hur väl alla tittade och lyssnade uppmärksamt på vad vi skulle göra. Det var ingen brand utan en trasig givare.
  • Svenskan har ägnats åt att skriva saga, öva ordklasser – främst verb, och att läsa.
  • I NO har vi pratat om vår planets lutning och vad det innebär för våra olika årstider.
  • I SO har vi pratat om polisyrket.
  • I matten fortsätter vi öva multiplikationstabellen. Vi har även arbetat med textuppgifter och större tal.
  • Vi pratade om varför vi firar alla hjärtans dag. Tre olika anledningar fick vi reda på. Vi gjorde gemensamma hjärtan som bilduppgift.
  • Vi har övat på sångerna och texterna till tvåornas kör. Skriv gärna upp i era kalendrar redan nu att det blir en konsert 4 maj kl. 19.00 inne i stan.
  • På engelskan övade vi ord för ”things at home”
  • Lånat nya böcker på biblioteket.
  • Skrivit brevet hem. Idag skrev vi på iPad och ni har fått mail! Kolla i skräpkorgen för säkerhetsskull och skriv gärna ett svar.

Läxa

Läsläxa kapitel 18, klockan tickar. Läs kapitlet minst 3 gånger.

Skrivläxa. I den blå skrivboken behöver eleverna svara på frågorna med hela meningar.

 

Information från rektorn om omdömen i åk 1-5:

Vi har detta läsår gått från att lämna ämnesomdömen på tre nivåer i åk 1-5, till att från nu göra det på två nivåer.

Det här är de två nivåerna:

 

  • Når en godtagbar kunskapsnivå
  • Når ännu inte en godtagbar kunskapsnivå

 

Anledningen till skiftet är att vi ser att vi når det vi vill på andra sätt än att fokusera på en tredje bedömningsnivå. Alltför ofta hamnar vi mer i att leta efter den exakta nivån och gränsen för nästa kunskapsnivå. Istället vill vi fokusera på en allsidig, varierad, tillgänglig, motiverande och relationellt orienterad undervisning, som på så sätt stödjer elevernas lärande och utveckling. Vi kommer till bedömning på flera nivåer i åk 6 då eleverna får sina första ämnesbetyg.

 

  • Bedömningsstödet i åk 1 visar elevgruppens kunskaper i tre nivåer. Utöver att resultatet används för att fördela resursstöd och särskilt stöd så får även undervisande lärare här en bild av klassens kunskapsnivåer och kan planera undervisningen utifrån detta. Bedömningsstödet följs även upp i åk 2 och 3.
  • I starten av åk 5 gör vi en screening som ger ett liknande underlag, vad gäller språklig förmåga och förutsättningar.
  • Vid det utvecklingssamtal som följer på varje års omdömesskrivning görs en framåtsyftande plan. Den är en gemensam plan för vidare utveckling, där elev, vårdnadshavare och mentor bidrar.
  • Ett av fokusen på lärarnas möten är hur vi stimulerar och utmanar de elever i klasserna som presterar högt kunskapsmässigt.
  • Varje lärare gör efter varje termin en analys av terminens undervisning och kunskapsresultat. Läraren skapar sig härigenom bland annat en samlad bild av hur undervisningen möter de olika nivåerna i klassrummet.
  • Vi jobbar efter en modell som vi kallar Årstalektionen. Den fokuserar både på vad som är viktigt i uppstart och avslut av undervisningspass och även på vilket sätt vi tillgängliggör undervisningen för eleverna.
  • Vi ser eleverna och ger dem löpande återkoppling på sitt arbete.

 

Kalle Enström

Rektor Årstaskolan

 

Viktiga datum framöver

21/2 SKUTT. Skolan slutar kl. 13.00. Jourfritids efter det.

V.9 Sportlov

Vecka 8

Måndag, 8.00 – 13.20

Tisdag, 8.00 – 13.00 SKUTT

Onsdag, 8.00 – 13.40 Idrott, ta med kläder, skor och handduk.

Torsdag, 8.00 – 13.55 lämna in läxan och brevet hem.

Fredag, 8.00 – 12.45 Idrott, ta med kläder, skor och handduk.

 

/Sofia och Love

Sofia.lestrup@edu.stockholm.se

Love.ekman@edu.stockhom.se