Aktuell information om corona och covid

Hej! Eftersom coronaläget ser ut som det gör, i skolan och runt omkring uppdaterar jag er med följande:

Lämning och hämtning utomhus

Vi har sedan några veckor lättat på den tidigare riktlinjen att lämna och hämta era barn utomhus. Vi har gjort på lite olika sätt på olika fritidsavdelningar.
Vi går nu tillbaka till att alla lämning och hämtning görs utomhus, för allas bästa. Det här gäller tills något annat meddelas.

Ingen ringdans på skolgården för F-6 på julavslutningen

Vi blir tyvärr tvungna att för andra året i rad ställa in vår ringdans där alla på skolan bildar en enda lång orm, kompade av en tomteorkester.
Det känns inte alls kul att inte kunna hålla ihop skolan men det går inte att göra på något annat sätt.
Vi tänker dock ta upp både den här traditionen och Årstafestivalen i maj, när det är möjligt.
Respektive enhet meddelar vad som gäller på julavslutningsdagen onsdag 22 december.

Frånvaro och vikarier

Under de senaste veckorna har vi haft en ökande frånvaro, både bland elever och skolans medarbetare. Vi jobbar alltid på att ersätta de som inte är på plats med vikarier men även det har varit svårare den senaste tiden då inte alla vikarier vi har tillgång till har kunnat jobba. Det drabbar både eleverna genom att en del lektioner ställs in och de ordinarie medarbetarna som går in och täcker för varann, även om det inte är så vi vill göra.
Vi hoppas att ni förstår förutsättningarna och litar på att vi gör vårt allra bästa för era barn.

Har ni möjlighet att hämta era barn tidigare den närmaste tiden så är det bra, då vi som sagt har svårt att täcka fullt med vikarier.

Gurgeltest

Vi delar ut gurgeltest i de klasser där ett eller flera positiva covidtest meddelats till oss. Det här bygger på att Samtrans kunnat leverera till oss, mot slutet på veckan har det fungerat bra. Vårdnadshavare i en klass där gurgeltest delas ut får separat information om detta. Instruktioner finns i testkitet som delas ut, tänk på att testen kan hämtas upp hemma över helgen om vi delar ut dem på en fredag.

Positiva PCT-test covid meddelas till skolan

För att kunna följa utvecklingen och göra vår del av smittspårningen behöver vi följande info från er:

• Vilken dag var eleven senast i skolan?
  • Vilken dag startade sjukdomssymptomen?
  • Vilken dag gjordes PCR-testet och vilken dag fick ni det positiva resultatet?
  • Är det positiva testet ett resultat av ett gurgeltest?

Det är fortsatt viktigt att alla som har symptom stannar hemma.

Ovanstående tror jag är det viktigaste för er att få höra om just nu, kopplat till covid.
Har du frågor om något annat är du välkommen att höra av dig till mig.

Om ni inte hör från mig ytterligare någon gång före julavslutningen så vill jag passa på att tacka er för denna termin och önska era alla en riktigt fin och God Jul!
Min önskan och förhoppning är att vi fortsätter att tro gott om varandra och ha tålamod med varandra, när påfrestningar och tryck ökar av olika anledningar.

Ta hand om dig och dina nära.

Allt gott,

Kalle Enström