Info skolsköterskan.

Hälsobesök årskurs 1 under höstterminen 2021

Eleven tillsammans med vårdnadshavare erbjuds hälsobesök hos skolsköterska och skolläkare för undersökning och vaccination.

Under besöket kontrolleras rygg, längd- och viktutveckling. För pojkar förvissar en sig om att båda testiklarna är på plats. Grovmotorik bedöms gällande balans och koordination. I besöket ingår ett samtal kring elevens mående och trivsel.  Eleven erbjuds den sista dosen av MPR-vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund. Förbered gärna barnet inför besöket och vaccinationen. Undersökningen tar ca 20 minuter och sker under tisdagar då skolläkaren är hos oss. Kallelse skickas till er vårdnadshavare ca 2 veckor innan planerat besök.

Viktigt: Om läkarbesöket sker under skoltid ansvarar vårdnadshavare för att informera skolan om frånvaron.

Med vänlig hälsning

Therese Haraldsson