Veckobrev v.11

Hej allihop! ☺️

I veckan har vi arbetat med muntliga/skriftliga instruktioner i engelskan och börjat arbeta utifrån boken The Gruffalo. Vi samtalade om framsidan på boken där Gruffalon var övertäckt. Barnens uppgift var att rita Gruffalon utefter hur den beskrivs i boken.

Efter att de gjort detta fick barnen se och jämföra sin bild med hur Gruffalon ser ut i boken. Vi kommer att fortsätta arbeta utifrån boken nästa vecka.

I matematiken har vi arbetat med klockan på olika sätt och arbetat med att mäta och uppskatta tid. På stationerna övade vi bland annat på uppställning. Denna vecka har barnen också övat på sina individuella mål.

I svenskan har vi gjort bedömningsstödet i skrivning och då skrivit berättelser utifrån en bild. Det är så roligt att se barnens utveckling och få läsa deras texter, något ni kommer att få se/höra under vårterminens utvecklingssamtal. Vi har även arbetat med dialog och hur man använder talstreck samt övat läsförståelse.

I NO:n har vi skrivit fakatexter om stjärnor, kollat på film och skrivit stödord till som vi samlat i en gemensam tankekarta som stöd för skrivandet av faktatexterna. Vi har även ritat bilder till våra rymdenböcker i en app.

Vi gick en promenad i Årsta och tittade vilka arbetsplatser och yrkesgrupper vi kunde hitta. Vi skrev sedan listor på dessa och gjorde en bilduppgift där vi ritade vårt närsamhälle Årsta idag och på hur vi tror det kommer att se ut om 100 år.

Såhär tänkte några:

Rocka sockorna

Att rocka sockorna är enkelt! Genom att ta på dig olika strumpor hyllar du olikheter och slår ett slag för alla människors lika värde och rättigheter.
FN har utlyst den 21/3 till Världsdagen för Downs syndrom och då rockar vi extra mycket!

Idag har vi pratat om varför vi rockar sockorna i skolan och på måndag uppmärksammar vi dagen i klassen genom att ha olika strumpor på oss.

Utvecklingssamtal

Vi har bestämt att vi även denna gång kommer att ha utvecklingssamtalen digitalt eller via telefon. Troligen kommer samtalen att ligga under v.16. För vår klass. Återkommer om tider och mer exakt information under kommande veckor.

Anmälan för sommarlovsfritids ligger nu ute på skolplattformen. Anmälan är öppen fr.o.m. idag fredag 19 mars t.o.m. måndag 12 april.

Info covid

Vi har under de senaste tre veckorna haft en del bekräftade Covid 19 fall i klassen. Det är nu extra viktigt att ni är uppmärksamma på om ert barn uppvisar symtom, även mycket lindriga symptom och att man stannar hemma då. Som vi skrivit tidigare är det även viktigt att ni nu testar ert barn om de uppvisar symptom, även mycket lindriga symptom (snuva, hosta och feber) och meddelar oss vid positivt svar så att vi kan försöka minska smittspridning. Tänka på att ert barn måste ha två symptomfria dagar innan de kommer tillbaka till skolan.

Tänk även på att alla i ett hushåll rekommenderas i möjligaste mån nu att vara hemma från det att någon i hushållet får symtom samt att alla i ett hushållet skall stanna hemma i en vecka om någon i hushållet har bekräftad covid-19.

Hör av er om ni undrar över något. Ni kan även höra av er till Kalle eller Susanne.

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/allt-om-provtagning-for-covid-19/om-ditt-provsvar/positivt-test-for-covid-19/information-till-dig-som-kan-vara-smittad/

V.11

Måndag: 8.00-13.00 SIMSKOLA, ta med badkläder och handduk

Vi rockar sockorna, ha olika strumpor på höger och vänster fot

Tisdag: 8.00-13.45

Onsdag: 8.00-13.00 Idrott (inne)ta med idrottskläder och handduk.

Torsdag: 8.00-13.55 läsläxa kap.22 redovisas, Kap.23 delas ut.

Fredag: 8.00-12.55

 

Viktiga datum

6/4-9/4 påsklov

15/4 APT. Skolan och fritids stänger kl. 15.45. Inget jourfritids.

20/4 Skolutvecklingsmöte och stormöte. Skolan slutar 12.45. Fritids stänger 15.15. Därefter är det jourfritids. Hämta gärna en stund innan 15.15.

6/5 APT. Skolan och fritids stänger kl. 15.45. Inget jourfritids.

13/5 Röd dag. Kristi himmelsfärds dag. 14/5 Klämdag = Lovdag.

11/6 Skolavslutning.

 

 

Ha en fin helg!

Vänliga hälsningar, Malin och Tobias