Info hem inför vecka 42

Hej på er allihop!
Äntligen var det dags för Välkomstsamtal – hurraaaa! Tack för alla fina möten. Hoppas att vi kan ses på riktigt snart igen. Nästa inplanerade möte sker i april och kommer då också att innehålla en återkoppling på hur det fungerar med skolarbetet.

Tisdag 19:e oktober är det halvdag på skolan. Inga lektioner efter lunch. Hela personalen har möte på skolan som handlar om att öka kunskapen om språkstörning.

OCH, tisdag 19:e oktober ska 4C till Tumba pappersbruk. Samling på skolan kl. 08.00. Medtag matsäck. (4A åker den 26/10, 4B den 27/10 och 4D den 10/11).

Här kommer information om nästa vecka och framöver:

• NO-läxa ”Isbiten”. Se bild längst ner.
  • Matteprov 4A & 4B. 4A onsdag den 20 oktober och 4B- måndag den 18 oktober.
  • Välkomstsamtal – Några samtal kvar.
  • Läsutmaningen #lästill1000 har nu pågått i exakt en månad. Hoppas att alla har läst minst 333,33 minuter, dvs en tredjedel av målet. Vet att många har läst mycket mer. Bra jobbat!
  • Barnboken – nytt arbetsområden i svenska. Ta med en gammal favorit! Gärna helst på måndag. Se separat inlägg.
  • Läsläxa (samma som förra veckan) – Alla elever har fått kapitel 1 (När Gorillan Kom) från Apstjärnan av Frida Nilsson hemskickat som läsläxa. Alla elever ska öva på att läsa kapitlet högt hemma. 18-29/10 kommer Martin, Lotta eller Ola att lyssna på alla elever individuellt. Läxan finns för att eleverna ska träna på sin förmåga att läsa med flyt. Tips på aktiviteter när ni lästränar:
    • Läs ett visst antal minuter varje dag.
    • Stryk under svåra ord och öva extra på dem.
    • Läs samma sida flera gånger.
    • Läs tillsammans med någon annan.
    • Spela in dig själv när du läser och lyssna. Gör det flera dagar i rad och jämför skillnad mellan dagarna.