Idrott och hälsa – puls, träning och hälsa v.49-51

I detta moment blandar vi mest praktiskt arbete med några inslag av teori kring konditions -och styrketräning. Vi testar olika sätt att träna styrka och kondition.

Mål:

• Eleven ska kunna röra sig allsidigt och anpassat efter aktiviteterna
  • Eleven ska förstå vad kondition -och styrketräning är
  • Eleven ska känna till några olika övningar som tränar kondition och styrka samt kunna visa på förståelse för vilka övningar som tränar vad.
  • Eleven ska kunna samtala om sina upplevelser av aktiviteterna, hur kändes det? Vad tränade vi i denna övning? Ungefär hur många receptioner klarar du? osv

Centralt innehåll:

• Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
  • Grundläggande träningslära: pulshöjande rörelser samt koordinations-, styrke- och rörlighetsövningar.
  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de på­ver­kar den fysiska förmågan och hälsan.

Bedömning:

• Hur deltar eleven i aktiviteterna, på vilket sätt anpassar eleven sina rörelser till de krav aktiviteten ställer? (gör eleven övningar rätt och med rätt intensitet?)
  • Hur deltar eleven i samtal både muntligt och skriftligt? Är eleven aktiv och svarar på frågor samt har koll på vad som skiljer styrke- och konditionsträning? Förstår eleven varför en ska träna styrke- och konditionsträning?

Lektion 1 – Crossfitzoner, 12 olika styrkeövningar

Lektion 2 – Styrka med tärningarna