Info hem inför v41

Hej på er allihop! Den här veckan har vi läst klart Apstjärnan av Frida Nilsson. Historien om Gorillan och Jonnas kamp för att få vara tillsammans och ifred från den elaka kommunledningen är till ända. Tack snälla alla som lyssnat, tänkt och kämpat. Nu avslutar vi starkt med boksamtal!

Här kommer information om nästa vecka och framöver:

• Välkomstsamtal – Nästa vecka har vi välkomstsamtal. Om ni ännu inte bokat tid är det dags att göra det snarast. Meddela mentor ni ska ha samtal med om ert barn ska delta på mötet hemifrån tillsammans med er. OBS! Vissa lektioner utgår efter lunch.
  • Kontaktuppgifter i skolplattformen – Om du som vårdnadshavare vill att andra vårdnadshavare i ditt barns klass ska kunna se dina kontaktuppgifter behöver du aktivt gå in och bocka för de uppgifter som ska vara synliga för andra. Personalen på skolan ser allas uppgifter. Gå in på skolplattformen och klicka dig in på “klasslista & kontakt”, där kan du hitta möjligheten att bocka för de uppgifter som ska vara synliga. Passa även på att uppdatera dina kontaktuppgifter så att de stämmer.
  • Idrott inomhus – …från och med nu. Ombyte för idrottsundervisning inomhus gäller alltså från nu och hela vintern.
  • Läsläxa – Alla elever kommer att få med kapitel 1 (När Gorillan Kom) från Apstjärnan av Frida Nilsson hemskickat som läsläxa. Alla elever ska öva på att läsa kapitlet högt hemma. 18-29/10 kommer Martin, Lotta eller Ola att lyssna på alla elever individuellt. Läxan finns för att eleverna ska träna på sin förmåga att läsa med flyt. Tips på aktiviteter när ni lästränar:
    • Läs ett visst antal minuter varje dag.
    • Stryk under svåra ord och öva extra på dem.
    • Läs samma sida flera gånger.
    • Läs tillsammans med någon annan.
    • Spela in dig själv när du läser och lyssna. Gör det flera dagar i rad och jämför skillnad mellan dagarna.