Korridoren – Nya regler

Kära vårdnadshavare i åk4!

Vi har en längre tid haft ganska stora problem med ett stökigt klimat i korridoren utanför våra fyra klassrum under skoltid. Elever springer mellan lektioner, spelar fotboll inomhus, skriker och leker kull i korridoren och stör arbetet som pågår här. Många elever uppger att de mått ganska dåligt av detta, får huvudvärk, blir trötta och på dåligt humör. Såhär kan det självklart inte fungera.

Reglerna som sitter uppe i korridoren.

Därför kommer vi pedagoger, i samarbete med elevhälsan och skolledningen, att vidta ett flertal åtgärder. En av dem är ett åtstramande av regler i korridoren. Det tydligaste är att vi delar korridoren i två delar, avgränsat vid en dörr.

• Mellan 08:00-14:30 kommer elever inte att få röra sig genom dörren i mitten av korridoren. 4A och 4D har klassrum på ena sidan, och 4B och 4C på andra sidan. Det innebär t.ex. att förflyttning till matsalen sker utomhusvägen för de som annars varit tvungna att gå igenom korridoren.
  • Alla elever går ut på alla raster.
  • Inga elever får söka upp elever från andra klasser under lektionstid i korridorer. Kompisar från andra klasser träffar elever utomhus på rast.
  • Alla elever ska bidra till lugn och ro (alltså hålla sig ifrån t.ex. springa mellan lektioner, spela fotboll inomhus, skrika och leka kull i korridoren eller på annat sätt störa arbetet).

Nu behöver vi er hjälp! Vi har informerat era barn/våra elever och sett till att alla förstår hur de ska förhålla sig till reglerna. Vi behöver att ni hemma gör era barn medvetna om att ni läst det här samt att ni förväntar er att de följer reglerna.

En del elever är besvikna och arga över åtstramningen. Vissa av dessa uttrycker det högljutt. Som svar på det vill vi säga att vi å det starkaste värnar lugn och ro samt att skolarbete, kunskap och elevers hälsa går före allt. Att elever klagar över huvudvärk för att det är för stökigt är något vi inte kan acceptera. Då har vi inte ens börjat prata om att det här är vår arbetsplats. Vi pedagoger ska orka finnas där för era barn och deras utveckling.

Elever som inte följer reglerna kommer att få en tillsägelse. Vid upprepade regelbrott hör skolan av sig hem till vårdnadshavare som förväntas hjälpa till för att rätta till situationen.

Efter påsklovet kommer biträdande rektor Pontus Westerberg kalla till ett föräldramöte där information om situation och åtgärder kommer att gås igenom.

Har ni frågor? Kontakta respektive mentor eller biträdande rektor.