LÄXA Matematik åk4 – Träningsprogram

Alla åk4or, alla klasser har matematikläxa som sträcker sig över 2 veckor. Vi kallar dessa för träningsprogram. Eleverna får uppgifter att träna en viss sak på som de lärt sig i skolan. De ska träna tre minuter (EXAKT) varje dag i två veckor och anteckna hur träningen går i en träningsdagbok.

• Träning är på PRIORITERINGSREGELN
  • 4AB ska vara klara 5/10 – lämna in och test
  • 4CD ska vara klara 4/10 – lämna in och test

Såhär går det till:

1. Eleverna får hem ett papper med träningsprogrammet från skolan. Det hår även att ladda ned här: Träningsprogram prioriteringsregeln
  2. Elever tränar 3 min varje dag i 2 veckor. Totalt blir det 42 min, vilken kan tyckas vara kort tid. Det är dock allt som behövs. Neurologin kring det här kan vi diskutera senare.
  3. Ta tid med t.ex. mobilen. Under exakt 3 minuter löser eleverna uppgifter från pappret. De kan göra dem i valfri ordning. Alla antecknar alltid uträkning.
  4. Efter 3 minuter rättar elever sina uppgifter med miniräknare t.ex. på mobilen eller annars finns gratis miniräknare i Googles funktioner.
  5. Resultaten antecknas på baksidan av pappret i träningsdagboken.
  6. Efter 2 veckor/42 minuters träning kommer eleverna till skolan med en ifylld träningsdagbok. Då väntar ett litet litet prov. Det som testas är prioriteringsregeln.