Matematik 4CD – Taluppfattning & Metod

Hej! Jag tänkte redogöra lite för hur 4C och 4D arbetar just nu i matematik.

Det avsnitt vi fokuserar på just nu är Taluppfattning och metoder. Med metoder menas oftast räknemetoder och regler. I avsnittet arbetar vi med:

• Prioriteringsregeln
  • Negativa tal
  • Skriftlig huvudräkning (t.ex. uppställningar) för alla fyra räknesätten
  • Positionssystemets egenskaper

Vi arbetar utan tryckta läromedel – Alltså, ingen mattebok från något förlag. Allt material skapas av mig och eleverna. Det här brukar kännas nytt för många, så har ni frågor är ni välkomnandet höra av er. Jag berättar gärna. Klicka här för att läsa mer👇👇👇

Ett exempel på hur det kan se ut är såhär.

1. Först har vi en genomgång. Jag förklarar t.ex. hur prioriteringsregeln fungerar. Jag tar olika exempel. Eleverna löser ett par få beräkningar i taget (se ”räkna” i bilderna ovan) som vi sedan snabbt gå igenom tillsammans. Jag visar var det ofta brukar bli fel.

2. Sedan får eleverna öva. Det kan t.ex. betyda att de klipper ut träningsuppgifter från mig. Dessa limmas in i tamtematikanteckningarna. Jag har höga förväntningar och uppmuntrar/stödjer mina elever att ha så hög matematisk korrekthet som möjligt. De ska visa fulla uträkningar och resonemang. Detta hjälper jag dem med i början. Om 3 år kommer de anteckna som riktiga proffs.

3. Allt elever kan göra ska elever göra, anser jag. Kan de lära varandra? Självklart! Då ska de också göra det. Därför är det elevernas tur att skapa träningsuppgifter till sina kamrater. De får först analysera vad en bra uppgift är. Om de ska öva prioriteringsregeln, vad behöver finnas med och vad är inte nödvändigt? Sedan får de skapa och formge träningsuppgifter, liknande mina som sedan ska skrivas ut och sedan användas av kamrater för att träna vidare.

4. Det sista momentet är ett träningsprogram. Dessa går hem och arbetas med i två veckor. Ni har inte fått hem det första ännu, så det tar vi närmre i ett senare inlägg.

Såhär ser det ut. Ni kommer att känna igen gången oavsett vilket område vi arbetar med. Arbetet som sker på detta sätt tar upp ungefär hälften av alla lektioner. Resten av arbetet gör vi annat t.ex. problemlösning eller Mattegym.

Hör av er om ni undrar något och var inte rädda för att be era barn ta med grejer hem och visa.