Skolmaten på Årstaskolan

Läsåret är nu slut och vi vill passa på att berätta hur vi har jobbat med skolmaten under läsåret. Skolmaten har varit ett av våra prioriterade områden och i det begreppet finns det många underliggande delar och mål. Under nästa läsår kommer vi fortsätta att arbeta med dessa.

Matsalen

Huvudmatsalen för 1–6 på Torget är den matsal där ljudvolymen varit som högst. Där har vi under året satsat på ljudabsorberande väggpartier, som gör att ljudvolymen nu blivit lägre. Det är en fortsättning på den insats vi gjorde för ett år sedan, då vi bytte ut alla stolar mot ljudmässigt bättre. Bra för elever, bra för personalen!

Dessvärre har vår stora diskmaskin gått sönder nu i slutet av terminen. Då det är långa leveranstider av köksmaskiner, får vi vänta till början av nästa termin till vår nya maskin är på plats. Till dess behöver vi tyvärr använda oss av engångsmaterial för 1–6 på Torget.

Stockholms stads miljömål

Sedan länge köper vi alltid in ekologisk mat när detta finns tillgängligt. Det är exempelvis därför potatisen alltid är med skal – det är den ekologiska. I och med att den har skal, håller potatisen också ihop mer och förhindrar tråkig smulad potatis. När det gäller disk och övriga rengöringsprodukter, håller vi oss alltid främst till de miljövänligare produkterna.

Stockholm stad sätter höga miljömål för oss som skolor. Vi behöver nå en viss andel ekologiska produkter och låga nivåer av koldioxidekvivalenter. Där är vi inte riktigt i mål ännu, men vi fortsätter att jobba med detta framöver. För att nå de mål som krävs, behöver vi skapa maträtter som främst är kopplade till grönsaker och baljväxter. Inte helt lätt, när barnen helst vill ha pannkakor och chicken nuggets!

Elevsamverkan och utveckling av skolmåltiden

Vi har under läsåret involverat många av våra elever för att se vilka maträtter de helst önskar. Vi har samlat högstadieelever i matråd. På låg- och mellanstadiet har vissa elever haft kökschefen på besök, för att tala om maten. Undersökningar har gjorts både av personal och av elever. Ett sådant exempel är den vegetariska expertpanelen som samlats ihop med Karin Ljungblom i spetsen samt personal från köket. Dessa har exempelvis gjort en undersökning på fritidshemmens dag den 19 maj. På skolgården hade de dukat upp en provsmakningsstation. Det här blev resultatet:

Årstaskolans mest populära vegetariska maträtter

Deltagare var elever från årskurs F-6 med viss övervikt av de yngre eleverna.

1. Tortellini med ost och spenatfyllning, tomatsås, riven ost.
2. Spagetti ”Lady och Lufsen”
3. Broccolisoppa
4 Tomatsoppa med spagetti, mjuk smörgås
5. Schnitzel med gräddsås och potatis
6. Pasta med ostsås.
7. Pasta med pizzakryddad sås.
8. Pastasallad med majs oliver och fetaost.
9. Lasangette med fetaost.
10. Pytt i panna
10. Nudelwok med sockerärtor och tofu.
11. Potatis och purjolökssoppa.
11. Vegansk korv med hemlagat potatismos.

Elevens val

Elevsamverkan i elevråd, matråd mm har också lett fram till en ny märkning av några av våra maträtter, nämligen ”elevens val”. Vår meny finns alltid att tillgå under länken;
Skolmaten – Årstaskolan – Årstaviken

Exempel:

Ny organisation i köket

Från och med nästa läsår kommer vi inte längre att transportera mat till Skanskvarnsskolan eller Sandfjärdens förskola. I och med det minskar vår matproduktion med 1/3 och vi kommer därför att minska med en kock i vår bemanning. Maten kommer dock fortfarande att transporteras till Tegelbo och Viken som är s.k. mottagningskök. Ibland skiljer sig rätterna något åt mellan de olika matsalarna. Det beror oftast på logistiska svårigheter med vissa maträtter.

Menyprojektet

Under det här läsåret har vi haft vissa temadagar i matsalen, då vi haft maten mer uppdelad och ibland dekorerat matsalen efter temat. Exempelvis har vi haft tema Spanien, då vi bjudit på paella med alla dess delar uppdelade, så eleverna kan plocka det de vill. Då vi nu under hösten går in i en ny organisation, behöver vi först få denna på plats och pausar därför menyprojektet tills vidare.

Glad sommar!
Hälsningar