Svenska 4AB – vecka 3

Hej,

Jag kommer att vara borta hela veckan. Här kommer uppgifterna som ni ska arbeta med under veckan.

FÖRST: Du ska lyssna på dramatiseringen av “Som trolleri”, av Mårten Melin, på Barnradion. Till varje avsnitt finns frågor att arbeta med som kommer att publiceras här nedan.

SEDAN: När du är klar med dagens lyssna-uppgift läser du i din egen bok eller arbetar klart med Barnboken (som ska publiceras på Bibblis.se).

Handling

Det är sommarlov. 12-åriga Mona är ensam med sin pappa på torpet i Värmland. En varm sommardag när hon är ute och springer träffar hon en märklig pojke. Han säger att han heter Mikael. Han är väldigt smutsig. Och jättesöt.

Mona dras till honom samtidigt som hon förstår att något är väldigt annorlunda. Stora krafter sätts igång som hon inte kan eller ens vill stoppa. Det här är en historia om den första stora förälskelsen och frigörandet från föräldrarna och barndomen. Och om att göra egna val.

Del 1 av 5.  KLICKA för att LYSSNA!
Mona bor med sin pappa på landet över sommarlovet. Han jobbar i stan på dagarna och Mona har det ganska trist i sin ensamhet. Men en dag sitter det en pojke på bryggan vid sjön.
Frågor till del 1:

• Vem tror du är den mystiska berättarrösten? Vad får dig att tro det?

• Vem är Mikael? Vad tycker Mona om honom?

• Mona har nu hål i öronen. Vad kommer hennes pappa säga?

Del 2 av 5. KLICKA för att LYSSNA!
Vem är han egentligen, den märkliga pojken som Mona träffade i skogen? Mona blir inte klok på Mikael, men dras till honom på ett sätt hon aldrig varit med om förut.

Frågor till del 2:

• Varför blir Monas pappa arg när hon har tagit hål i öronen?

• Mona är ute och springer varje dag. Varför tränar hon?

• Vad vet Mona om Mikael? Skriv en lista.

Del 3 av 5. KLICKA för att LYSSNA!
Monas bästa kompis Nathaly har äntligen kommit för att hälsa på i torpet. Men när hon träffar Mikael slutar det i katastrof. Vad är det Mikael försöker dölja?

Frågor till del 3:

• Hur tror du att Monas pappa mår? Vad får dig att tänka så?
• Nathaly har åkt hem när Mona vaknar. Varför tror du att hon gör det utan att säga till Mona?
• Mona tar AV och PÅ sig örhängena. Vad har det för betydelse för hennes och Mikaels relation?

Del 4 av 5. KLICKA för att LYSSNA!
Mona får reda på sanningen om Mikael. Först skrämmer det vettet ur henne, men förälskelsen är så stor. Och hans ögon så gröna. Och skogen så magisk…

Frågor till del 4:

• Vem är Elin? Och varför ringer Mona till Elin?
• Mona stannar hos Mikael hela natten. Hur ska hon förklara för pappa?
• På vilket sätt har Mona förändrats sedan hon träffade Mikael?

REFLEKTION: Vad eller vem kommer du att tänka på när du lyssnar på den här berättelsen?

Del 5 av 5. KLICKA för att LYSSNA!
Mona är förändrad. Hon har slutat tvätta sig och börjar glömma saker. Lukas kämpar för att få tillbaka henne. Kommer han att lyckas?

Frågor till del 5:

• Mona vill vara tillsammans med Mikael jämt men han säger att det inte går. Varför?
• Plötsligt slår Monas pappa henne när de står i köket och tjafsar. Varför gör han det?
• Mona följer med Mikael över bron? Var tror du att hon är nu? Vad gör hon och Mikael?

AVSLUTNING: Nu är berättelsen slut. Gör en fyrspaltare med rubrikerna “Jag gillar…”, “Jag gillar inte…”, “Jag undrar…” och “Jag kommer att tänka på…”. Fyll i minst två saker i varje spalt. Diskutera din fyrspaltare med två kamrater. Jämför vad ni har skrivit.

/Lotta