5C Veckobrev v 10

Hej där hemma!

Stort tack för alla trevliga utvecklingssamtal! Trots tekniken blev det ju rätt bra ändå, förhoppningsvis kan vi ses på riktigt nästa gång i höst!

Veckan har varit okej, lite upp och ner vilket är helt naturligt med tanke på informationen som gick ut i måndags. Av erfarenhet vet vi att det brukar kännas bättre när informationen har fått landa lite. I tisdags hade vi nöjet att få träffa Irini som tar över efter Lena och det var ett väldigt bra möte!

Nästa vecka fortsätter vi att samla gröna gubbar-kort tillsammans för att få en klassbelöning!

Kommande viktiga datum:

Onsdag 17 mars – Skolan slutar 12.15, lärare har tid för skolutveckling.

Torsdag 18 mars – enhetsråd/skolråd för klassens representanter. Hör av dig till cecilia.maria.granqvist@edu.stockholm.se om du vill delta.

Vecka 12 – Prov i geografi och området Norden. Eleverna har fått stöd till detta prov i form av inläsningsfrågor.

Vecka 14 – Påsklov!

Trevlig helg önskar vi i enhet 5!  

 

Här kommer lite info om vad som pågår i undervisningen i 5C:

Matematik: ekvationer och likheter och olikheter i synnerhet förståelse för likhetstecknet.

Svenska: eleverna skissar sin bilderbok på sin storyboard. Det är ett arbete där bild och text ska samspela. Arbetet bygger på det arbete vi genomförde veckan innan sportlovet då vi läste mängder av bilderböcker. Böckerna kommer att presenteras och kunna lånas genom Biblis.

Engelska: Muntliga övningar och läsförståelse.

Geografi: Vi har studerat vulkaner, naturresurser, förnybara och icke förnybara energikällor kopplade till FN:s globala mål. Vi har också lyft fram vilka naturresurser de olika länderna inom Norden har.

No: batteriets funktion, sluten krets och på hur många olika sätt en koppling kan få en glödlampa att lysa. Arbetet har genomförts genom laborationer där hypoteser har undersökts.

Idrott: Egen dans, dans att lära av andra samt takt och taktens funktion för rörelse.

Textilslöjd: Från egen bild till broderi och handcolorering av tyger.

Trä och metall: arbetar med konkava och konvexa former i olika material. Eleverna gör bl a skålar och slevar.

Frågor ni kan ställa era barn kring undervisningens innehåll:

  • Berätta något om vulkaner och vulkanutbrott?
  • Hur fungerar en sluten krets och vad innebär ledning?
  • Hur får man en glödlampa att lysa?
  • Vilka naturresurser har Norge? Sverige? Finland? Island? Danmark?
  • Vilket motiv broderar du?
  • Vilka redskap använder du i trä- och metallslöjden?