På torsdag den 9 mars är det dags för läsårets tredje Enhetsråd och Skolråd, av fyra.

Vad är Enhetsråd och Skolråd och hur går de till?

Tanken med dessa möten är att upprätthålla en god samverkan mellan skolan och vårdnadshavarna som grupp. Här ges möjlighet att informera, t.ex. om förändringar och nyheter. Här finns också möjlighet att ställa frågor och komma med synpunkter.

Vi har valt att genomföra Enhetsråd och Skolråd som fysiska möten på plats i skolan. Även om digitala möten kan upplevas spara en del transporttid så tror vi att de här mötena tjänar på att genomföras fysiskt.

Skolrådet som föregås av Enhetsråd äger rum två gånger/termin, på torsdagar efter skolans APT.

Vi har ett skolråd för F-6 och ett för 7–9.

Upplägget är att på enhetsrådet i F-6 diskuteras frågor som rör enheten/enheterna. På Skolrådet tas de frågor upp som rör hela F-6 och/eller hela skolan.

• Enhetsrådet är 17.30-18.15
  • Skolrådet är 18.30-19.30.

På Enhetsrådet deltar klassrepresentanter i möte för Tegelbo, Sörgården, Bakgården, Norrgården, åk 4-6 och åk 7-9.

Representanter från Enhetsråden i F-6 går sedan vidare för Skolråd tillsammans med rektor Kalle Enström, i personalrummet vid expeditionen på plan 2.

I åk 7-9 på Årstaviken är Enhetsråd och Skolråd sammanslaget till samma tid, 17.30, i matsalen på Årstaviken.

Vad är agendan på mötena?

För att mötena ska vara så bra förberedda som möjligt så ber vi er att skicka in era frågor i förväg via klassrepresentant till klasslärare/mentor. Om klassen inte har en representant så kan ni skicka frågorna direkt till klasslärare/mentor.

Har ni frågor som riktas till Skolrådet och rektor så kan ni skicka dem direkt till kalle.enstrom@edu.stockholm.se frågor om åk 7-9 till pontus.harryson@edu.stockholm.se

Skicka era frågor senast ca en vecka före mötena, denna gång senast måndag 6 mars.

Agenda på Enhetsråden och Skolrådet:

• Uppföljning av föregående möte
  • Information från skolan
  • Representanternas frågor och funderingar

Var hittar jag vad som sagts på Skolrådet?

Minnesanteckningar från Skolråden läggs ut här Dokument | Blanketter – Årstaskolan – Information och nyheter (arstaskolan.se) så att alla kan ta del av dem.