Information om förändring rektor till elever och vårdnadshavare på Årstaskolan

Hej, jag vill här för er berätta att jag från i augusti kommer att vara rektor för Södermalmsskolan.

Bakgrunden är att jag sökte tjänsten när den annonserades ut i april, efter intervjuer erbjöds jag den och tackade ja.

Anledningen är att jag efter åtta år på Årstaskolan varav sju som rektor kände att det var dags för något nytt för mig som person.

Vi är olika när det handlar om sådant här. Jag tror att det underlättar för mig att tänka nya tankar i en ny miljö, vilket lockar mig.

Samtidigt har jag tyckt väldigt mycket om Årstaskolan, allt vi gjort och allt jag lärt mig här. Jag hade kunnat jobba kvar och fortsatt lägga ner min själ i arbetet men såg också en annan väg framför mig. Nu blev det den vägen.

Ett rektorsskifte på en skola påverkar många människor, vilket jag har respekt för.

För mig känns det väldigt bra att Susanne van der Kwast kommer att vara tillförordnad rektor på skolan fram till dess att rektorstjänsten är tillsatt. Susanne har varit biträdande rektor i nio år och kan skolan. Susanne har också hjälp och stöd av alla andra erfarna och kloka kollegor på skolan.

Utbildningsförvaltningen kommer att starta rekryteringsprocessen mer eller mindre omgående. Det går inte i nuläget att säga när rekryteringen är klar men Susanne kommer alltså att vara tf rektor under tiden. Jag är dock fortsatt rektor för Årstaskolan fram till 7 augusti, då jag går över till att vara rektor för Södermalmsskolan.

Det är med delade känslor jag skriver det här, för mig var beslutet inte enkelt men samtidigt tror jag på att inte vara rädd för förändring.

Vi ses och hörs, Kalle Enström