Veckobrev vecka 22

Hej på er där hemma!

Nu är det inte många skoldagar kvar och nästa vecka fokuserar vi på att avsluta pågående arbeten och städa lådor, hyllor och klassrum. Torsdag, 8/6, vill vi att eleverna har med sig en väska eller påse till skolan så att de kan ta med sig färdiga arbeten, böcker och extra kläder hem.

Grupp chattar

Vi har fått veta att det efter skoltid förekommer en hel del kontakter mellan eleverna i årskursen, bland annat på snapchat. Inte bara inom klassen utan också mellan elever i olika klasser. Ibland även andra årskurser.

Det skrivs mycket fram och tillbaka och ibland blir det om saker som inte är helt positiva. Flera elever har känt sig obekväma och ledsna av kommentarer och språk och tar med sig dessa känslor till skolan nästa dag. Detta skapar en oro hos många och man vet inte riktigt vad som väntar en i skolan efter att man chattat på kvällen.

Det vore bra om ni pratade med just ert barn om vilka chattar de är med i och hur det känns att vara med. Känns det bra? Mår barnet bra? Händer det tråkiga saker? Vad finns det som är bra med chattarna? Vad kan de göra mer av och vad tycker de man kan låta bli? Vem pratar de med om det går över styr?

Det viktigaste är inte att förbjuda, skälla på eller skuldbelägga, utan att ni är nyfikna, ofta ställer frågor om hur de har det på nätet och i chattar och visar att ni finns där som en trygg vuxen när det inte känns bra i magen. Ofta vet de precis vad som inte är bra, men det kan vara svårt att prata om. Att sätta ord på. Att inte skvallra. Att oroa sig för någon eller vara ledsen själv. Då är det bra om ni redan pratat och gjort det till en vana att diskutera deras liv på skärmen.

VIKTIGA DATUM:

5 juni – klämdag. Fritids öppet, föranmälan krävs.

12 juni – mentorsdag för hela skolan. Vi kommer att vara utomhus, leka lekar och grilla hamburgare tillsammans i hela årskurs 4. Skoldagen börjar 9.00 och slutar 13.30.

13 juni – Skolavslutning.

• 8.45  samling i klassrummet.
  • 9.00 – 9.30 gemensam avslutning för hela F-6 på skolgården. Här är även ni föräldrar välkomna att delta.
  • 9.30 -11.00 avslutningen fortsätter i klassrummet för elever och pedagoger. Vi leker lekar, fikar och ger varandra high fives för det här läsåret.
  • 11.30 lunch för de som stannar kvar på fritids.
    .
ÖVRIG INFORMATION

Information från EHT

Elevhälsoteamet (EHT) kommer till klasserna och hälsar glad sommar

Eleverna får viktig information om barns rättigheter och vuxnas skyldigheter och får med sig ett BRIS-kort hem.

BRIS finns även för vuxna

Bris vuxentelefon om barn: 077 150 50 50

Stödlinje för idrottsledare: 077 440 00 42

Stöd på arabiska: 077 448 09 00

Stöd på ukrainska: 020 48 48 48

EHT vill passa på att önska alla familjer en fin sommar!

Här kommer information från Stockholms stad och Svenska Livräddningssällskapet (SLS)

Simma lugnt och bada säkert i sommar!

Du som vårdnadshavare har ett viktigt ansvar, vi vill med denna information göra dig uppmärksam på vad du som förälder och vårdnadshavare behöver tänka på och veta när man badar. Varje tillbud är ett för mycket.

Läs bifogad information och ta hand om dig och dina barn i sommar!

Bada tillsammans – håll uppsikt på varandra – var alltid nära små barn – simma längs med land – glöm inte flytvästen.

Läs även stadens information till allmänheten: Simma lugnt och bada säkert – Stockholms stad (motionera.stockholm)

Simma lugnt och bada säkert - information till vårdnadshavare_
Trevlig helg önskar vi i enhet 4!