Barnradions bokpris – Årets jury från Årstaskolan

Barnradions bokpris 2020. Juryn från Årstaskolan: Alma Rönngårdh, Morris Jones, Truls Skau Orrenius, Vera Larsson och Anna-Inez Aleite, samt programledaren Manuel Cubas. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Barnradions bokpris är ett unikt pris och radioprogram där 9-12-åringar läser, diskuterar och utser årets bästa svenska barnbok. Årets bokjury går i klass 6 på Årstaskolan söder om Stockholm. Bokjuryns livliga samtal om de nominerade böckerna sänds under läslovet, 26-30 oktober, i P4 och i Sveriges Radios app. Den vinnande boken avslöjas söndagen 1 november.

De nominerade böckerna representerar en salig blandning av vardagsrealism och äventyr. En av böckerna är en debutroman (Ina Lagerwalls Vi går varvet) medan en annan är en uppföljare på en Augustprisvinnare (Den falska rosen av Jacob Wegelius). Förra årets vinnare var F som i sämst av Cilla Jackert.

De som kommer att utse vinnaren av Barnradions bokpris 2020 är fem sjätteklassare från Årstaskolan: Alma Rönngårdh, Morris Jones, Truls Skau Orrenius, Vera Larsson och Anna-Inez Aleite. De ska gemensamt utse en vinnare, som utöver äran tilldelas en prissumma om 30 000 kr.

– Den största utmaningen med att vara med i juryn för Barnradions bokpris har varit att ge alla böcker en chans, att inte döma ut någon av böckerna i förväg baserat på ämnet eller omslaget, säger Alma Rönngårdh, som älskar att läsa.

– Det roligaste har varit att få dela med mig av alla mina tankar om de nominerade böckerna, säger Anna-Inez Aleite.

Nominerade böcker till Barnradions bokpris 2020
Vi går varvet av Ina Lagerwall
Familjen av Cecilia Lidbeck
Den falska rosen av Jacob Wegelius
Mitt storslagna liv av Jenny Jägerfeld
I väntan på mitt ovanliga liv av Pär Sahlin

Programmen sänds under läslovet
Barnradions bokpris sänds under läslovet 26-30 oktober kl. 10:03-10:15 i P4. Varje program fokuserar på en av böckerna. Vinnaren avslöjas i den stora finalen söndagen 1 november kl. 12:03-13:00.

Programmen kommer även att finnas som podd i Sveriges Radios app och på sverigesradio.se/barnradion Det går också att lyssna i URPlay där man dessutom kan ladda ner en lärarhandledning.

Barnradions bokpris produceras av Cubas produktion.

Så här väljs de nominerade böckerna ut
Bokförlag och författare har fått nominera svenska barnböcker för 9-12-åringar utgivna mellan juni 2019 och juni 2020. En jury bestående av ett stort antal femte- och sjätteklassare samt tre vuxna jurymedlemmar har läst samtliga böcker nominerade av förlag och författare. I vuxenjuryn sitter f.d. läsambassadören Anne-Marie Körling, bibliotekarien Elisabet Niskikari från Malmö och kuratorn Samuel Girma från Konsthall C i Stockholm.

Från Sveriges Radios presswebb: sverigesradio.se/press