Fritidsaktiviteter vecka 11-13

Under perioden fram till påsklovet ser planeringen för aktiviteter på fritids kl. 15.00-16.00 ut så här (med reservation för ändringar):

Måndagar: Utflykt till park eller skog i närområdet/lek på skolgården (vilket det blir bestäms vanligtvis först vid 13-tiden den aktuella dagen). OBS! Vi går ca 14.40 och är tillbaka senast 16.00.

Tisdagar: “Spelhåla” (vi lär oss olika sällskapsspel och spelar tillsammans) och Legoverkstad.

Onsdag: Syverkstad med påsktema, Ritstudio (med elever från åk 3) och Miniklubben (med elever från åk 3.

Torsdag: Fritidsgympa och Fritt skapande i ateljén

Fredag: “Fritt val”, Eleverna väljer fritt var de vill vara och alternativen är de tre klassrummen, Fritidsrummet och ute. I rummen är det fri lek utifrån de material och förutsättningar som finns i rummet. De som väljer att vara ute skriver upp sig på utelistan i respektive klassrum. De kan om de vill byta rum/ute-inne, bara de säger till om de byter mellan ute och inne. Under den här timmen sker utcheckning i respektive klassrum och alltså inte ute vid förrådet.

Tanken med “Fritt val” är dels att de ska få tillfälle att vara i varandras klassrum, dels att de ska få en känsla av frihet där de själva styr var de vill vara, vad de vill göra och med vem. Att få den friheten innebär också att träna på att ta visst eget ansvar. I alla fyra rum plus ute finns vi pedagoger med och hjälper till där det behövs.