Veckobrev v. 18, 1A

Hej!

Nu har hälsomånaden startat och vi hoppas det är fullt av rörelse där hemma!

Denna vecka har vi bland annat jobbat med:

Svenska: skiljetecken

MA: datalogiskt tänkande, mönster och loop

NO:  våren

Information

Nästa vecka (vecka 19) kommer vi att börja vara ute på idrotten. Vi kommer både vara på skolgården och på gräsplanen bakom Tegelbo där vi kommer testa olika lekar och spel. Tanken är att vi även ska komma iväg till skogen någon lektion och prata lite om allemansrättens grunder. Barnen byter om till idrottskläder som vanligt innan lektionen. Tänk på att det kan vara kallt och då är det skönt med långa byxor och tjocktröja.

Att ta med till idrotten:

• Idrottskläder (kläder att byta om till som man kan svettas och som är lätta att röra sig i)
  • Handduk (jag tycker att man duschar efter idrotten och skickar ni som föräldrar med handduk räknar jag med att ert barn ska duscha)
  • Skor som du kan springa i

Mvh Patrik

Årstafestivalen

Årstafestivalen är i år torsdag den 25/4 kl 16.00—18.30. Det är en uppskattad tradition med massor av aktiviteter och uppträdanden där alla är välkomna. Eftersom den är obligatoriskt för alla årstaskolans elever får barnen kompensation för kvällen. De slutar efter lunch på fredagen, dagen efter. Mer information om festivalen kommer när det närmar sig.

APT 11/5

Fritids stänger 15.45. Enhetsråd kl. 17.30—18.15. Skolråd kl. 18.30—19.30

Inför enhetsråd och skolråd

Den 11/5 är det enhetsråd kl. 17.30—18.15. Skolråd kl. 18.30—19.30.

Ni skickar era frågor/synpunkter till:

annafalkman72@gmail.com

linda.k.sandgren@gmail.com

Läsläxan

Nu när läsläxan tar slut kommer läsningen att se ut som följer:

Barnen får möjlighet att låna en bok på skolbiblioteket eller välja en bok hemifrån. Titta redan i helgen om ni har någon bok ditt barn vill läsa. Vi kommer ha den här typen av läsläxa i fyra veckor.

Vi vill att barnen läser tio minuter om dagen i sin valda bok. Istället för att skriva i läxboken hemma får barnen en muntlig hemuppgift; att varje vecka sammanfatta det de läst för en vuxen. Vad hände i början av det lästa, i mitten och i slutet?

Barnen ska ta med läseboken till skolan i sin läxmapp samma dagar som tidigare.

Nästa vecka v. 19

Måndag: 8.00 – 13.25

Blågrupp: läsläxa kap 25 delas ut

Tisdag: 8.00 – 13.35

Idrott, ta med ombyte och handduk

Onsdag: 8.00 – 13.35

Rödgrupp: läsläxa kap 25 delas ut

Torsdag: 8.00 – 13.45

Idrott, ta med ombyte och handduk

APT, enhetsråd och skolråd

Fredag: 8.00 – 13.15

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

25 april —25 maj – hälsomånad

9 maj – Fritidshemmets dag, firas på eftermiddagen.

11 maj –  APT. Fritids stänger 15.45. Enhetsråd kl. 17.30—18.15. Skolråd kl. 18.30—19.30

18—19 maj – LOV, Kristi himmelsfärd. Fritids stängt den 18 maj.

25 maj – Årstafestivalen

30—31 maj – Friidrottsdag en av dagarna. Mer information senare.

5—6 juni – LOV, nationaldagen, fritids öppet 5 juni.

13 juni – SKOLAVSLUTNING

Trevlig helg!